Brigada Rutieră a Capitalei s-a alăturat și în acest an proiectului Road Pol Safety Days, inițiat de Rețeaua Europeană a Polițiilor Rutiere. În acest context, Brigada Rutieră a desfășurat o acțiune de impunere a legii, în cadrul căreia a fost verificat modul în care utilizatorii de biciclete sau trotinete electrice respectă normele rutiere în vigoare.
La 22 septembrie este marcată, anual, Ziua mondială fără maşini. Scopul acesteia este descurajarea, pe cât posibil, a circulaţiei cu automobilul personal sau de serviciu, în favoarea deplasării cu bicicleta, a mersului pe jos ori, în ultimă instanţă, a transportului în comun.
În cadrul proiectului Road Pol Safety Days, data de 20 septembrie a fost desemnată “Ziua Europeană fără nicio persoană decedată în accidente de circulație”. Se urmărește conștientizarea tuturor categoriilor de participanți la traficul rutier cu privire la riscurile la care se expun în situația în care nu respectă normele rutiere, în scopul adoptării de către aceștia a unei conduite responsabile atunci când se deplasează pe drumurile publice.
Au fost opriți mai mulți utilizatori de biciclete și trotinete electrice care au încălcat regulile de circulație.
Unii biciclişti şi utilizatori de trotinete au traversat drumul neregulamentar, pe trecerile de pietoni, au fost alte cazuri în care circulau pe trotuar unde nu le este permis accesul. O altă abatere frecvent întâlnită constă în lipsa documentelor de identitate asupra conducătorilor de bicicletă/trotinetă. De asemenea, un bărbat în vârstă de 43 de ani a fost depistat în timp ce se deplasa pe bicicletă sub influența băuturilor alcoolice.
Conducătorii de vehicule pe două roți au fost sancționați cu amendă contravențională sau au fost avertizați și li s-a recomandat să citească legislația rutieră, înainte de a se deplasa pe drumurile publice, folosind bicicleta sau trotineta electrică.
Aceste acțiuni desfășurate în cadrul Proiectului European sau cu ocazia acțiunilor tematice, au rolul de a crește Siguranța Rutieră, de a reduce numărul de accidente, pentru că în Capitală, din nefericire, a fost înregistrată o creștere a numărului de accidente grave, în care utilizatorii de bicicletă sau de trotinetă, responsabili de aceste accidente, au decedat sau au fost răniți grav, ori au produs vătămări corporale pietonilor.
Brigada Rutieră București a transmis o serie de recomandări celor care circulă pe drumurile publice cu bicicleta sau trotineta:
Pentru a conduce o bicicletă sau trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. Copiii sub 14 ani pot circula doar în locuri special amenajate, parcuri sau proprietăți private, iar deplasarea pe drumurile publice se face doar daca sunt însoțiți de adulți.
Dacă un drum este prevăzut cu pistă pentru biciclete, bicicletele și trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h.
ATENȚIE! Circulația bicicletelor și trotinetelor electrice pe trotuare este interzisă.
La schimbarea direcției de mers asigurați-vă temeinic și semnalizați din timp intenția de a vira.
În circulația pe drumurile publice bicicleta/trotineta electrică trebuie să fie echipată cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare.
Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă.
Pentru a putea fi observați de ceilalți participanți la trafic, conducătorii de biciclete și trotinete electrice trebuie să poarte îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă.
Pe timpul circulaţiei pe drumurile publice, conducătorul de bicicletă sau de trotinetă electrică, după caz, este obligat să aibă asupra sa actul de identitate.
Articolul 161 din OUG 195/02:
(1) Se interzice conducătorului de bicicletă sau trotinetă electrică, după caz:
a) să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificaţia «Accesul interzis bicicletelor»;
b) să înveţe să conducă biciclete sau trotinete electrice, după caz, pe drumurile intens circulate;
c) să circule pe trotuare, cu excepţia cazului când pe acestea sunt amenajate piste pentru biciclete;
d) să circule în paralel, cu excepţia situaţiilor când participă la competiţii sportive organizate;
e) să circule în timp ce se află sub influenţa alcoolului ori a substanţelor psihoactive;
f) să se ţină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul;
g) să circule pe partea carosabilă în aceeaşi direcţie de mers, dacă există acostament practicabil;
h) să transporte sau să tragă orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulaţia celorlalţi participanţi la trafic;
i) să circule pe aleile din parcuri sau din grădini publice, cu excepţia cazurilor când nu stânjenesc circulaţia pietonilor;
j) să circule fără îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 14 şi 15;
k) să circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă sau zăpadă;
l) să circule cu deficienţe tehnice la sistemele de frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor;
m) să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă sau trotinetă electrică, după caz;
n) să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepţia cazurilor în care conducătorii de bicicletă, înainte de intersecţie, trebuie să se încadreze regulamentar în funcţie de direcţia de deplasare;
o) să circule în interiorul localităţilor în care nu funcţionează iluminatul public, precum şi în afara localităţilor fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;
p) să conducă vehiculul fără a menţine contactul roţilor cu solul;
q) să circule fără a ţine cel puţin o mână pe ghidon şi ambele picioare pe pedale, în cazul conducătorului de bicicletă, respectiv fără a ţine ambele mâini pe ghidon, în cazul conducătorului de trotinetă electrică.
(2) Se interzice conducătorului de bicicletă să transporte o altă persoană, cu excepţia copilului în vârstă de până la 7 ani, care poate fi transportat pe bicicletă, de către un adult, numai dacă vehiculul este prevăzut din construcţie cu un suport special sau dacă are montat un dispozitiv omologat.
REȚINEȚI: Traversarea drumurilor publice pe trecerile pentru pietoni în timpul deplasării pe bicicletă sau trotinetă este interzisă!
Art. 100 alin 1 pct. 14 din OUG 195/02: Nerespectarea normelor privind circulația bicicletelor sau a trotinetelor electrice cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 101 alin. (1) pct. 8 constituie contravenție și se sancționează cu amendă prevazută în clasa a II a de sancțiuni, respectiv 4-5 puncte amendă (580-725 lei).
Art. 101 alin 1 pct. 8 din OUG 195/02: Conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fără mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente în stare de funcţionare pe timp de noapte ori fără îndeplinirea condiţiilor tehnice minime stabilite prin regulament, conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe autostradă, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicţiei de trecere la culoarea roşie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori a semnalelor, indicaţiilor ori dispoziţiilor poliţistului rutier, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicţiei privind circulaţia sub influenţa alcoolului, a produselor ori substanţelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, a interdicţiei privind interacţiunea motrică directă cu un alt vehicul aflat în mers ori cu persoane aflate în acesta ori a interdicţiei privind circulaţia în interiorul sau în afara localităţilor fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, stabilite prin regulament, sau nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a obligaţiei de a circula cu viteză redusă, a obligaţiei de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau a obligaţiei de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament, se sancționează contravențional cu amendă prevazută în clasa a III de sancțiuni, respectiv 6-8 puncte amendă (870-1160 lei).
Articolul 6 din OUG 195/02: În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile şi termenii de mai jos au următorul înţeles:
10^1. trotineta electrică – vehiculul cu două sau trei roţi şi ghidon, utilizat pentru transportul unei singure persoane, care nu este prevăzut cu loc şezând sau care este echipat cu un loc şezând pentru conducător, al cărui punct de şedere de referinţă se află la o înălţime mai mică sau egală cu 540 mm în cazul celor cu două roţi, respectiv la o înălţime mai mică sau egală cu 400 mm în cazul celor cu trei roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie este mai mare de 6 km/h, dar nu depăşeşte 25 km/h şi care este echipat cu motor electric; punctul de şedere de referinţă are înţelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 ianuarie 2013;
25. pistă pentru biciclete – subdiviziunea părţii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pistă separată de drum, special amenajată, semnalizată şi marcată corespunzător, destinată numai circulaţiei bicicletelor şi trotinetelor electrice.
Foto: Brigada Rutieră a Capitalei