Reprezentanții asigurătorilor și ai brokerilor din România sunt de părere că plafonarea tarifelor RCA nu ar trebui prelungită după termenul în vigoare în prezent, respectiv ultima zi a anului.
Tarifele au fost inghetate incepand cu 11 aprilie 2023, la nivelul celor din 28 februarie 2023.
”Prelungirea înghețării tarifelor RCA este departe de a fi un „medicament minune”. Din contră, ar putea duce din nou la rezultatele la care toți am fost martori în urma plafonării din 2016. Este o măsură care nici pe hârtie nu arată bine și care nu credem că va mulțumi pe nimeni, mai ales pe termen mediu şi lung. Unii stakeholderi vor fi însă afectați pe termen scurt”, au transmis oficialii UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România
Conform acestora, prețul polițelor RCA este influențat de numărul mare de accidente, de despăgubirile disproporționate și nu întotdeauna corect prezentate, de unde decurg o serie de factori ce pot fi soluționați inclusiv prin demersurile legislative promise de Guvern în contextul plafonării. Însă dialogul trebuie să fie unul tehnic și nu unul populist.
”De altfel, dacă ne uităm în istorie, industria de asigurări a vorbit în nenumărate ocazii despre măsurile care trebuie luate pentru a nu mai fi repetat trecutul. La momentul primei prelungiri a înghețării tarifelor polițelor RCA, în luna septembrie 2023, am atras atenția asupra consecințelor negative ale unei asemenea decizii și continuăm să susținem aceleași argumente”, spun asigurătorii.
”Pentru înghețarea tarifelor de primă s-a invocat situația excepțională ca urmare a falimentelor și nevoia de preluare de către celelalte companii de asigurări a unui portofoliu semnificativ de clienți. Printr-un efort semnificativ, piața de asigurări a reușit să absoarbă acest șoc. Însă, pentru acest lucru, companiile de asigurări au avut nevoie de capital, fie consumând din cel existent, fie cerând bani către acționari. Continuarea plafonării pune o presiune uriașă pe asiguratorii din piață, ce crește riscul ieșirii altor jucători, dintr-o piață care are oricum doar 6 companii autorizate și reglementate în România prezente și încă 2 care activează în baza pașaportului european. Este evident, așadar, că orice potențială ieșire din piață va genera o presiune suplimentară asupra restului jucătorilor, creându-se un efect de domino”, au adaugat ei.
Legat de plafonare, UNSAR punctează și că:
- Tarifele au fost înghețate începând cu 11 aprilie 2023, la nivelul celor din 28 februarie 2023. Aceasta nu implică că la acea dată toate companiile aveau tarife actualizate la nivelul curent al daunelor.
- Inflația, estimată la aproximativ 10% în 2023, influențează direct despăgubirile plătite, în timp ce primele la polițele RCA rămân înghețate la nivelul din februarie 2023. Mai mult, dauna medie în trimestrul trei al acestui an a crescut cu circa 12% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în contextul în care despăgubirile nu au fost și ele plafonate. Nu știm ce altă industrie se mai află într-o situație similară.
- Asigurătorii plătesc taxe și contribuții în creștere, de la 6,6% pentru RCA în 2021, la circa 13% în 2023.
Asigurătorii mai atrag atenția că, contribuția asigurătorilor la FGA a crescut de la 1% în 2021, la 7% în 2023, reprezentând o povară financiară semnificativă – bani ce sunt alimentați de către asigurători din valoarea polițelor plătite de toți asigurații pe toate tipurile de asigurări generale, nu doar RCA. Nu se știe când vor fi recuperate aceste sume și care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflația și pierderea de dobândă.
”Avem însă nevoie de o schimbare profundă a legislației RCA – așa cum Guvernul a promis anul acesta. Este o necesitate pe care asigurătorii o susțin de ani de zile. Actuala lege și-a demonstrat limitele de atâtea ori, iar măsurile provizorii, așa cum este cea de înghețare a tarifelor RCA, nu fac decât să ascundă problemele sub preș”, precizează oficialii UNSAR.
”Soluțiile optime vin mereu în baza dialogului. Și avem soluții. Schimbarea ține de noi toți: clienți, șoferi, autorități, asigurători și distribuitori. Fiecare dintre noi avem un rol și nimeni nu poate rezolva de unul singur situația în care ne aflăm. Industria de asigurări e pregătită să ofere tot sprijinul tehnic pentru modificarea actualei legi RCA și pentru a rezolva problema în amonte, nu la vărsarea râului. Trebuie lucrat la cauze, nu la efecte”, au adăugat aceștia.
UNSICAR: Clienții și piața au nevoie de noi jucători RCA, nu de plafonare
Și Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România (UNSICAR) a transmis că se opune oricărei inițiative de menținere a plafonării tarifelor polițelor de asigurare de răspundere civilă auto (RCA) obligatorie și trage un semnal de alarmă că a o astfel de decizie va contribui și mai mult la restrângerea concurenței și va intârzia intrarea de noi jucători în această piață.
O astfel de initiativă, pe lânga faptul că va contribui și mai mult la restrangerea concurenței, nu este necesară, oportună și nu se justifică pentru piața asigurărilor din România. Tarifele RCA sunt plafonate de peste 9 luni și considerăm că piața de profil a reușit să absoarbă șocul provocat de retragerea autorizației de funcționare a Euroins România.
“Problema fundamentală a pieței locale de asigurări RCA este numărul redus de jucători de profil și, implicit, concurența insuficientă pe acest segment de piață, situație evidențiată și de raportul anual ASF privind industria asigurărilor în anul 2022, în care se menționează că primele trei societăți pe piața RCA aveau o cotă cumulată de 72%” a declarat președintele UNSICAR, Dorel Duță.
Efectele negative ale adoptării HG nr. 298/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime au fost resimțite din plin de către întreaga piață de asigurări, în general, și de către piața de distribuție de asigurări, în special, aceștia din urmă suferind pierderi financiare importante.
UNSICAR consideră că viitoarea conducere ASF ar trebui să aibă în vedere și să pună în aplicare măsuri care să urmărească și să favorizeze intrarea de noi jucători serioși pe segmentul asigurărilor RCA și nu numai. Stabilitatea și predictibilitatea acestei piețe sunt cele mai importante elemente pe care un potențial nou jucator le va avea în vedere atunci cand va lua decizia de a intra intr-o piață nouă.
“O posibilă măsură ar fi simplificarea procedurilor de autorizare și reducerea la cel mult șase luni a duratei procesului de autorizare pentru companiile interesate să investească în piața de asigurări din România”, a afirmat președintele UNSICAR, Dorel Duță.
De asemenea, ASF, alături de ceilalti participanti la aceasta piata, ar putea să inițieze misiuni de promovare a industriei asigurărilor din România în rândul mediului de afaceri national cât și în rândul companiilor internaționale.
“Există potențial și argumente solide în direcția atragerii de noi investiții în piața de asigurări din România, și anume existența unei resurse umane foarte bine calificate, nivelul de tehnologizare peste media europeană a industriei de profil și costurile de operare mai mici, precum și nivelul redus al viitoarelor investiții în distribuție, în condițiile în care piața de brokeraj este matură și foarte bine reprezentată în teritoriu. Societățile de brokeraj au intermediat în anul 2022 aproape 76% din volumul primelor subscrise de asigurători”, a arătat președintele UNSICAR, Dorel Duță.
“În urmă cu peste 15 ani, pe piața RCA din România erau prezente peste 15 companii de profil, în timp ce la finele anului 2022 erau activi doar 9 jucători, dintre care doi sunt din afara țării. Reducerea numărului de ofertanți a diminuat dispersia riscurilor preluate în asigurare de către companiile de profil, cu impact asupra tarifelor RCA”, a afirmat președintele UNSICAR, Dorel Duță.
Foto: Designed by Freepik www.freepik.com