Guvernul a aprobat joi, 21 martie, proiectul pentru modernizarea metroului pe Magistrala 2 Berceni – Pipera, cunoscut ca metroul corporatiștilor. Investiția se apropie de un miliard de lei și va fi eșalonată pe 4 ani.
Este vorba de Proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenţi obiectivului de investiţii ”Îmbunătăţirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2. Berceni- Pipera. Cale de rulare şi instalaţii pe interstaţii”.
La începutul ședinței de Guvern de joi, premierul Marcel Ciolacu a spus că speră ca Bucureștiul să aibă un primar capabil să gestioneze metroul: ”Modernizăm cea mai aglomerată magistrală de metrou: Berceni – Pipera. Este un proiect de aproape un miliard de lei, finanțat mai ales din bani europeni. Am văzut că recent domnul Nicușor Dan a recunoscut că nu e pregătit să preia metroul la București. Așa că sperăm ca din iunie Bucureștiul să aibă un primar capabil, care să convingă Guvernul că vrea și poate gestiona acest serviciu public esențial unei capitale europene”.
Finanţarea obiectivului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile (FEN), alocate prin Programul Transport aferent cadrului financiar 2021-2027, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, precum şi din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este de peste 986,58 milioane de lei.
Lungimea Magistralei 2 este de 18,68 km, cale dublă, având în componență 14 stații și 4 tronsoane, astfel:
- Tronsonul I, staţiile: Berceni, Dimitrie Leonida, Apărătorii Patriei şi Piaţa Sudului;
- Tronsonul II, staţiile: Constantin Brâncoveanu, Eroii Revoluţiei, Tineretului şi Piaţa Unirii 2;
- Tronsonul III, staţiile: Universităţii, Piaţa Romană şi Piaţa Victoriei 1;
- Tronsonul IV, staţiile: Aviatorilor, Aurel Vlaicu şi Pipera (inclusiv rebrusment), cu mențiunea că secțiunea Berceni – Tudor Arghezi (extensia Magistralei M2) nu face parte din acest proiect, fiind pusă în funcție în anul 2023.
Din punct de vedere constructiv, 13 din cele 14 stații au peroanele amplasate 2 în subteran, iar din acestea un număr de 3 stații dispun de vestibule parțial sau total supraterane.
Obiectivul general al obiectivului de investiții îl reprezintă dezvoltarea unui sistem de transport urban durabil în orașul București prin îmbunătățirea serviciului de transport cu metroul de-a lungul Magistralei 2 de metrou, cea mai aglomerată magistrală a rețelei Metrorex, conform Notei de fundamentare.
Obiectivele specifice ale proiectului propus sunt următoarele:
- Îmbunătățirea atractivității transportului cu metroul, după implementarea proiectului, măsurată prin: Creșterea frecvenței de operare; Reducerea duratei de deplasare cu metroul; Creșterea gradului de confort al pasagerilor;
- Diminuarea cheltuielilor de operare și întreținere pentru Magistrala 2 de metrou.
Conform proiectului, situația de la Magistrala 2 se înscrie în totalitate în considerentele de natură tehnică care determină necesitatea reabilitării căii de rulare şi anume:
- epuizarea duratei de viață, inclusiv creșterea deosebită a cheltuielilor de întreținere;
- aducerea căii de rulare prin reabilitare la cerințele standardelor contemporane referitoare la calitatea rulării si confortul călătorilor.
Între calea pe piatră și calea pe beton (care în mod evident au rigidităţi diferite) nu există panouri de trecere, fapt care a necesitat lucrări de întreținere numeroase și costisitoare.
Pe parcursul exploatării, aceste soluţii constructive au avut următoarele consecințe: ruperi de tirfoane; ruperi de antretoaze în curbe; degradarea betoanelor de înglobare a traverselor bi-bloc din cauza vibraţiilor solidiene mari; deformarea galoşilor izolatori ai traveselor bi-bloc; rigidizarea covoarelor elastice puse pe talpa traverselor bi-bloc datorită continuării polimerizării cauciucului netratat coresponzător la momentul construcţie liniilor; uzura ondulatorie care mărește viteza de depreciere a şinelor; prezenţa curenţilor vagabonzi în structurile tunelelor şi galeriilor şi chiar în afara acestora.
Scurta prezentare a soluțiilor tehnice propuse:
Lucrările propuse a fi executate intervin asupra stațiilor și tunelurilor acestei magistrale, având drept scop îmbunătătirea condițiilor de circulație. Acestea se referă în principal, la:
- înlocuirea șinei tip 49E1 cu șină tip 60E1, pe tot traseul, cu excepția zonelor cu aparate schimbătoare de cale, unde se va utiliza șină tip 49E1;
- înlocuirea traverselor bibloc cu blocheți independenți;
- adoptarea unor prinderi elastice tip fastclip pe blocheți prefabricați, capabile să permită reglarea ecartamentului și a niveletei căii in exploatare, capabile să reducă zgomotele și vibrațiile, precum si dispersia curenților vagabonzi;
- înlocuirea aparatelor de cale;
- refacerea impermeabilizării construcției subterane;
- schimbarea fundației căii de rulare pe beton, pe tunel, acolo unde este necesar;
- înlocuirea totală sau parțială (după caz) a prismei de piatră spartă, în cazul fundației pe balast a căii de rulare;
- înlocuirea instalațiilor complexe care au durata de viață depășită și aducerea acestora la nivelul reglementărilor tehnice în concordanță cu cerințele fundamentale de calitate.
Principalele caracteristici și indicatori tehnici:
- Lungimea totală a liniilor de metrou noi sau îmbunătățite – 18,68 km, cale dublă
- Pasageri transportați suplimentar ca urmare a implementării proiectului – 8714 pasageri/zi
- Modernizarea instalațiilor sanitare/PSI pentru interstații – 16,5 km de traseu, cale dublă
- Modernizarea instalațiilor electrice pentru interstații – 18,68 km de traseu, cale dublă
”Din punct de vedere al cererii de transport reînnoirea căii de rulare, va permite realizarea unui serviciu rapid, în condiții de siguranță sporită, aspect necesar pentru a realiza exploatarea eficientă a trenurilor de metrou. De asemenea se va îmbunătăți atractivitatea transportului cu metroul, măsurată prin: creșterea frecvenței de operare; reducerea duratei de deplasare cu metroul; creșterea gradului de confort al pasagerilor”, se mai precizează în Nota de fundamentare.
Totodată, proiectele pentru liniile de metrou, datorită implicaţiilor pozitive asupra factorilor de mediu, sunt declarate ca fiind „proiecte de mediu”. Astfel, modernizarea unei linii de metrou existente va avea pe durata exploatarii consecinţe pozitive asupra fiecărui factor de mediu şi anume:
- Se micşorează zgomotul urban ca urmare a reducerii traficului de suprafață, metroul fiind amplasat în subteran nu va participa la 5 amplificarea zgomotului după modernizare;
- Se reduce cantitatea de praf (suspensiile solide) din aer ca urmare a reducerii traficului de suprafață;
- Apele subterane nu sunt afectate de scurgerile de combustibili sau de consumul de apă.
Foto: Metrorex