Jurnalul Digital

Alertă pentru mediul de business: Firmele inovatoare din România sunt în scădere

Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovarea în întreprinderile din mediul de afaceri, arată că în perioada 2020-2022, ponderea întreprinderilor care au introdus pe piață produse sau procese de afaceri noi sau îmbunătățite, în numărul total de întreprinderi, a fost de 8,8%, ceea ce reprezintă o scădere cu 1,9 puncte procentuale față de perioada 2018-2020, a transmis INS – Institutul Național de Statistică.

Datele pe scurt:

  • Ponderea întreprinderilor inovatoare, în total întreprinderi, a scăzut, în perioada 2020-2022 față de perioada 2018-2020 cu 1,9 puncte procentuale;
  • Întreprinderile din servicii au inovat mai mult decât cele din industrie;
  • Întreprinderile mari de două ori mai inovatoare decât IMM-urile;
  • Ponderea întreprinderilor inovatoare numai de produse mai mare cu aproximativ 2,8 puncte procentuale decât ponderea întreprinderilor inovatoare numai de procese de afaceri;
  • Numărul întreprinderilor care au implementat ”produse noi pentru întreprindere”, este de 3,1 ori mai mare decât numărul celor care au introdus ”produse noi pe piață”;
  • Întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele în perioada 2020-2022 față de perioada 2018-2020.

În perioada analizată, ponderea întreprinderilor inovatoare, în total întreprinderi, a scăzut, față de perioada 2018-2020, atât în sectorul industriei cât și în sectorul serviciilor, astfel: în industrie cu 1,3 puncte procentuale, iar în servicii cu 0,6 puncte procentuale.

Dacă ne raportăm la numărul total de întreprinderi din fiecare sector, trendul se menține același, respectiv serviciile au o pondere cu 1,0 puncte procentuale mai mare decât industria (9,3% în servicii, față de 8,3% în industrie).

Întreprinderile mari mai inovatoare decât IMM-urile

Ca și în perioada 2018-2020, în perioada 2020-2022, per ansamblu, întreprinderile mari, cu cel puțin 250 de salariați, au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri). Din numărul total de întreprinderi mari, 20,6% au fost inovatoare, în timp ce IMM-urile au inovat în proporție de 8,3%.

Însă, în comparație cu perioada 2018-2020, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a scăzut cu 2,0 puncte procentuale, de la 22,6% la 20,6%, iar IMM-urile inovatoare au avut aceeași tendință de scădere, cu 1,8 puncte procentuale, respectiv de la 10,1% la 8,3%.

Mai multe întreprinderi inovatoare de produse

Din totalul întreprinderilor, 4,1% au fost inovatoare numai de produse noi sau îmbunătățite, 3,1% au implementat atât inovații de produse cât și de procese de afaceri și 1,3% au aplicat numai pentru inovații ale proceselor de afaceri.

Ponderea întreprinderilor inovatoare de bunuri, în total întreprinderi, a crescut, în perioada 2020-2022, cu 0,1 puncte procentuale (de la 5,0% la 5,1%). Întreprinderile inovatoare de servicii au avut și ele o creștere cu 0,5 puncte procentuale (de la 4,8% la 5,3%).

Mai puține produse ”noi pe piață ” și mai multe produse ”noi pentru întreprindere”

Ponderea produselor ”noi pe piață” și ”noi pentru întreprindere” în total întreprinderi s-a menținut aproximativ constantă în perioada 2020-2022 comparativ cu perioada 2018-2020.

Ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus ”produse noi pe piață”, în total întreprinderi a scăzut ușor pe total cu 0,2 puncte procentuale, iar la întreprinderile mici și mijlocii cu 0,1 puncte procentuale, respectiv cu 0,4 puncte procentuale, dar a crescut ușor la întreprinderile mari, cu 0,5 puncte procentuale, în perioada 2020-2022 comparativ cu perioada 2018-2020.

Ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus ”produse noi pentru întreprindere”, în total întreprinderi a crescut ușor pe total cu 0,2 puncte procentuale, creștere susținută de întreprinderile mici și mari cu 0,3 puncte procentuale, respectiv cu 0,6 puncte procentuale, dar a scăzut ușor la întreprinderile mijlocii, cu 0,1 puncte procentuale, în perioada 2020-2022 comparativ cu perioada 2018-2020.

Întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele în perioada 2020-2022

În perioada 2020-2022, întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele (37,1%), în comparație cu perioada 2018-2020 (31,3%). Pe tipuri de parteneri de cooperare, raportat la numărul total de întreprinderi inovatoare, cea mai mare creștere s-a semnalat în cooperarea cu organizații non-profit (+3,8 puncte procentuale), cu alte întreprinderi din interiorul grupului (+2,8 puncte procentuale), cu concurenții (+2,7 puncte procentuale) și cu clienți sau cumpărători din sectorul public (+2,7 puncte procentuale).

Inovarea reprezintă un produs sau proces nou sau îmbunătățit care diferă semnificativ de produsele sau procesele anterioare ale întreprinderii și care a fost pus la dispoziția potențialilor utilizatori sub formă de produs sau utilizat de către unitate sub formă de proces.

Întreprinderi inovatoare sunt întreprinderile care au lansat produse și/sau procese de afaceri noi sau semnificativ îmbunătăţite, întreprinderi cu inovaţii nefinalizate sau abandonate şi cele cu activități de cercetare internă sau externă.

Întreprinderile non–inovatoare sunt acele întreprinderi care nu au avut nicio activitate inovatoare în perioada analizată.

Foto: Designed by Freepik  www.freepik.com