Jurnalul Digital

Transportatorii cer eliminarea amendamentelor pentru coplată din Legea RCA

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) a transmis scrisori deschise către Guvernul României, Parlamentul României, Parlamentul European și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), cerând eliminarea amendamentelor introduse în proiectul de modificare a Legii RCA care încalcă flagrant drepturile asiguraților, obligându-i la coplată pe păgubiți.

Transmitem mai jos întregul comunicat COTAR:

”Corporațiile multinaționale active în domeniul asigurărilor obligatorii auto (RCA) avansează intempestiv un nou proiect de modificare a legislației RCA și se pare că au găsit susținere la nivelul conducerii ASFși din partea unui important partid politic din România, pentru a introduce anumite amendamente catastrofale la Legea RCA nr. 132/2017, fără un studiu de impact care ar releva nocivitatea propunerilor acestora.

Având în vedere gravitatea problemelor pentru cetățenii români și piața din România, în ipoteza intrării în vigoare a unor astfel de modificări, COTAR a sesizat Parlamentul și Guvernul României, precum și instituțiile de la nivelul Uniunii Europene, inclusiv Excelența Sa, Doamna Ursula Von der Leyen, Președinte al Comisiei Europene, pentru oprirea acestui demers legislativ și lansarea unor dezbateri publice și consultări ale pieței adecvate, la care să ia parte toți actorii relevanți (asociații de consumatori, transportatori, unități reparatoare, asigurători, etc).

În timp ce atenția publicului era concentrată pe mini-vacanța de Paște și pregătirile festive, societățile de asigurări, cu sprijinul lui Sorin Mititelu – vicepreședintele ASF, au reușit, în mod surprinzător, să convingă un grup de parlamentari din Camera Deputaților să inițieze modificări legislative fără precedent în legislația RCA. Aceste modificări ar elimina drepturi pe care păgubiții le au conform legislației naționale și europene în vigoare și ar permite societăților de asigurări să îți maximizeze câștigurile de la cei aproximativ 10 milioane de consumatori de asigurări români.

Astfel, prin aceste schimbări legislative care vor introduce limitări și restricții abuzive, în defavoarea consumatorilor și păgubiților din accidente auto, costurile de despăgubire suportate de firmele de asigurări ar urma să scadă de la nivelul actual de aproximativ 35% la aproximativ 20%.

În prezent, din datele disponibile reiese că la fiecare 100 de lei încasați de firmele de asigurări din vânzarea de polițe RCA, doar 35 de lei reprezintă efectiv plățile de despăgubire, dar s-ar reduce la circa 20 de lei, diferența de 80 de lei fiind destinată acoperirii cheltuielilor administrative ale firmelor de asigurări, plus profitului acestora.

Schimbările promovate de asigurători, care par a avea girul vicepreședintelui ASF, dl. Sorin Mititelu, vor permite asigurătorilor RCA să reducă semnificativ costurile de despăgubire.

Legea RCA este deja încălcată în mod repetat de către societățile de asigurări, acestea abuzând în continuare de păgubiții RCA în caz de daune, fără a fi sancționate punctual de autoritatea responsabilă de supravegherea pieței de asigurări – ASF, care a dat până  acum doar câteva amenzi simbolice. Aceeași ASF este direct responsabilă de răsunătoarele falimente ale asigurătorilor Astra Asigurări, Carpatica, City Insurance și Euroins, eșecuri repetate care au aruncat în colaps piața asigurărilor.

Legea actuală protejează consumatorii de asigurări, iar peste 90% dintre procesele aflate pe rolul instanțelor de judecată dau câștig de cauză asiguraților păgubiți, în timp ce societățile de asigurări nu vor să își asume obligațiile de plată. Mai mult, acestea din urmă doresc modificarea legislației pentru a limita accesul păgubiților RCA la justiție și pentru a submina protecția oferită de ASF și instanțele de judecată.

În mod evident, ca efect imediat și direct al modificărilor legislative dorite, păgubiții RCA nu își vor mai primi despăgubirile integral și la timp și vor avea dificultăți sporite în litigiile împotriva asigurătorilor, dacă amendamentele intră în vigoare.

COTAR a atras atenția și anul trecut asupra faptului că numirea lui Sorin Mititelu în poziția de vicepreședinte ASF este cel puțin discutabilă și ar putea avea efecte negative pentru cei 10 milioane de șoferi români, dar votul a fost dat politic, fără să se țină cont de avertismente.

COTAR a demonstrat și în trecut că a anticipat și semnalat în mod corect problemele financiare ale Euroins și City Insurance, soldate cu prăbușirea acestor asigurători sub supravegherea autorităților române. Acum atragem atenția asupra amendamentelor propuse pentru modificarea Legii RCA care ar consolida poziția dominantă și abuzivă a societăților de asigurări în relația cu asigurații și consumatorii, transformând polița RCA mai degrabă într-o taxă plătită către societățile de asigurări, decât într-un mecanism social de protecție în cazul producerii unui accident guvernat de principiul despăgubirii integrale.

Principalele modificări propuse de companiile de asigurări cu privire la Legea 132/2017, care sunt susținute de un partid politic important, includ:

1. Adăugarea articolului 221, referitor la „prețuri/costuri de piață”. Prin acest articol, păgubiții RCA, nevinovați de producerea unui accident, vor fi obligați să suporte o COPLATĂ din propriul buzunar pentru a acoperi costurile reparațiilor către unitățile reparatoare, ceea ce este contrar principiului reparării integrale a prejudiciului si a asigurării RCA;

2. Modificarea articolului 14, alineatul (3), astfel încât cuantumul despăgubirii să fie stabilit DOAR prin acord între asigurator și păgubit, însă fără ca păgubitul să aibă vreun mijloc de protecție în relația cu asigurătorul.Această propunere va obliga păgubitul să accepte orice sumă oferită ca despăgubire, chiar dacă aceasta nu ar fi suficientă pentru acoperirea costurilor reparației vehiculului avariat.Acest lucru ar avea consecințe negative pentru păgubit și deținătorilor de vehicule din România, cum ar fi utilizarea de piese aftermarket sau second-hand în reparații, limitarea alegerii service-ului pentru reparații și acceptarea soluțiilor tehnice impuse în mod abuziv de către asigurator.

3. Introducerea a patru noi alineate la articolul 14, (31) – (34), prin care despăgubirile pentru lipsa de folosință (vehicul înlocuitor pe perioada cât vehiculul avariat se află în service pentru reparații) ar fi acordate doar în cazul în care păgubitul nu deține sau nu are acces la alt vehicul. Această propunere urmărește să elimine, practic, dreptul la despăgubire pentru lipsă de folosință, întrucât asigurătorii vor avea grijă să invoce tot felul de pretexte pentru a argumenta că păgubitul „are acces” la un alt autovehicul.

4. Adăugarea alineatului (10) la articolul 40, conform căruia păgubitul nu ar mai avea dreptul să autorizeze alte persoane să efectueze reparațiile vehiculului avariat sau să încaseze despăgubirea cuvenită.

Prin aceste modificări, drepturile consumatorului de RCA ar fi considerabil restrânse, acesta fiind obligat să accepte prețurile și despăgubirile impuse de companiile de asigurări.

În prezent, consumatorul de asigurări RCA nu are nicio influență asupra stabilirii prețului poliței RCA sau asupra calculării despăgubirilor. Societățile de asigurări, apelând la sprijinul ASF și al unui partid politic important, doresc să controleze atât prețul de vânzare al RCA, cât și cuantumul despăgubirilor, reducându-i astfel pe păgubiți la o poziție vulnerabilă și lipsindu-i de opțiuni, în scopul maximizării profitului asigurătorilor și cu ignorarea cerințelor de siguranță și calitate și a principiilor care consacră dreptul la despăgubire integrală.

În acest context, COTAR solicită public și direct liderilor Coaliției de guvernare, următoarele:

1. Respingerea tuturor propunerilor abuzive, generate de lobby-ul companiilor de asigurări, de modificare a legii RCA formulate de un număr de deputați ai unei formațiuni politice importante.

2. Respectarea cadrului legal național și european din care rezultă principiul despăgubirii integrale și rapide a persoanelor prejudiciate, față de caracterul obligatoriu al asigurărilor RCA;

3. Reorganizarea din temelii a ASF, care ar trebui să vegheze asupra respectării drepturilor consumatorilor de asigurări și sancționării abuzurilor asigurătorilor, fără a îi obliga pe români să se adreseze instanțelor de judecată în sute de mii de litigii.

4. Exercitarea unui control real suplimentar al sectorului asigurări din cadrul ASF prin intermediul Ministerului de Finanțe.

Dacă autoritățile și instituțiile competente vor refuza să acționeze și să protejeze cetățenii români de catastrofa economică și socială care li se pregătește, în realizarea misiunii sale de interes general, COTAR va fi nevoită să întreprindă toate demersurile pentru a sprijini interesele celor 50.000 de membri care oferă locuri de muncă pentru 1,5 milioane de români, COTAR având în vedere următoarele acțiuni:

1. publicarea listei parlamentarilor care au contribuit la eliminarea dreptului la protectie a șoferilor români în fața multinaționalelor din asigurări. Lista va cuprinde numele, prenumele, partidul politic și județul pe care îl reprezintă.

2. transmiterea acestei liste tuturor filialelor COTAR, precum și tuturor angajatilor și clienților care repară autovehicule sau folosesc mijloace de transport în comun.

3. solicitarea autorizării unui miting de protest în fața Guvernului României.

COTAR atrage atenția asupra faptului că aceste atacuri constante la adresa păgubiților și a celor 10 milioane de asigurați duc la creșterea tensiunilor care există în piața RCA, iar nemulțumirile pot fi exprimate de cetățeni în mod public, prin toate mijloacele legitime, inclusiv prin votul pe care îl vor da, anul acesta, la alegerile locale, parlamentare, europarlamentare și prezidențiale.

Dacă amendamentele vor fi adoptate, lobby-iștii vor obține o situație fără precedent: le vom plăti obligatoriu o poliță RCA cu tarife pe care le vor putea stabili după bunul lor plac, fără limită, iar dacă vom avea daune, ne putem lua angajamentul să achităm 95% din valoarea daunei din banii noștri, în timp ce firmele de asigurări ar putea plăti doar 5%. Cu buzunarele pline, vor fi satisfăcuți că au reușit să-și bată joc de noi, făcând lobby într-o țară unde așa ceva se pedepsește ca faptă penală, respectiv trafic de influență, dar fără a avea consecințe asupra lor”, a declarant Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Ca și cum nu ar fi fost suficiente amendamentele adăugate săptămâna trecută, din sursele pieței reiese ca joi, 09-05-2024, dar și astăzi, luni 13.05.2024, vicepreședintele ASF Mititelu a încercat să introducă la vot în Consiliul ASF noi amendamente privind schimbarea Legii RCA, cerând susținerea de către ASF a propunerilor inițiate de grupul parlamentar de la Camera Deputaților – amendamente nocive și abuzive care vor afecta circa 10 milioane de asigurați români.

Aceste noi amendamente ar urma să fie introduse rapid, „pe sub masă”, în Parlament, la Camera Deputaților. Nici de această dată, vicepreședintele ASF nu s-a consultat decât cu societățile de asigurări, fără să cheme la discuții asociațiile de consumatori, transportatori, service-uri auto și alte asociații din domeniu.

Atragem atenția domnilor Parlamentari să respingă introducerea în lege a oricăror noi propuneri, până ce acestea nu sunt discutate cu toți actorii din piață – cu cei care achită obligatoriu o poliță RCA.

Pe această cale solicităm Parlamentului să îl demită de urgență pe vicepreședintele ASF Sorin Mititelu care a dovedit, de când a venit în ASF, ca lucrează doar împotriva celor 10 milioane de asigurați români și este de fapt omul societăților  de asigurări – așa cum COTAR a atras atenția încă înainte de a fi votat în funcția pe care o deține. Ca de obicei, nu ne-am înșelat.” a transmis COTAR.

Foto: Designed by Freepik  www.freepik.com