Jurnalul Digital

OUG privind amnistia pentru firme și persoane fizice, pe masa Guvernului

Guvernul are pe ordinea de zi a şedinţei de miercuri, 4 septembrie, analiza proiectului de ordonanţă de urgenţă privind amnistia pentru firme şi persoane fizice. Premierul a transmis că aceasta nu este o ordonanță a austerității.

”Aș vrea să spun foarte clar: nu este o ordonanță a austerității. În primul rând, introducem facilități fiscale precum anularea restanțelor la buget și pentru firme, dar și pentru persoane fizice, însă doar dacă respectă anumite condiții privind plata datoriilor”, a declarat Premierul Marcel Ciolacu la începutul ședinței de Guvern.

”În premieră, venim și cu bonificații pentru contribuabilii corecți, cu taxele la zi”, a adăugat el.

”Cum am promis, ne-am consultat pe acest proiect și cu mediul de afaceri și vom continua să facem acest lucru”, a mai spus Marcel Ciolacu.

Potrivit acestuia, o altă prioritate a ordonanței este să susțină investițiile autorităților locale.

”Le permitem să redistribuie credite bugetare pentru a-și asigura finanțările necesare. Le majorăm plafonul de contractare a împrumuturilor de la un miliarde de lei la două miliarde de lei, iar la proiectele de transport feroviar și metrou le permitem să încheie contracte adiționale ce includ finanțare prin eurobligațiuni verzi”, a transmis premierul.

”Sigur că ne dorim și eficientizarea cheltuielilor publice. Deși este un an electoral, eu și Guvernul României nu putem să asistăm cum se toacă banul public pe cheltuieli inutile. Mai mult, responsabilitatea și decența în administrarea banilor țării nu face rău nimănui. Cred că este o dovadă de decență, nicidecum o apocalipsă”, a mai spus Marcel Ciolacu.

Proiectul de ordonanţă de urgenţă pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a fost publicat marţi în consultare de Ministerul Finanţelor.

Creanţele bugetare neîncasate la termen sunt estimate la 71,8 miliarde de lei. Ministerul mizează pe faptul că va fi încasată suplimentar la bugetul general consolidat suma de aproximativ 9 miliarde de lei, din care se scade impactul bonificaţiei, evaluat la 1,1 miliarde de lei, rezultând un impact net al măsurii de acordare a facilităţilor fiscale de 7,9 miliarde de lei.

Conform Notei de fundamentare a proiectului, în contextul îmbunătățirii colectării creanțelor bugetare soldul creanțelor bugetare neîncasate la bugetul de stat la data de 30.06.2024 este în valoare de 175.287.456.628,91 lei, respectiv un procent de 9,91% din PIB sau echivalentul a 35,04 mld. euro, la nivelul bugetelor locale este de 21.932.747.491,13 lei creanțe neîncasate, la bugetul asigurărilor sociale este de 4.071.819.703,26 lei creanțe neîncasate, la bugetul fondului de șomaj este de 2.119.526.957,16 lei creanțe neîncasate și la bugetul fondului unic al 2 asigurărilor sociale de sănătate suma este de 7.934.299.095 lei creanțe neîncasate.

Din totalul sumei 175,3 miliarde lei a fost identificată după eliminarea contribuabililor cu aflați în inactivitate, insolvență, faliment sau alte cauze suma de 71,8 miliarde lei, respectiv 40,98% din total creanțe neîncasate ca fiind creanțe cu potențial de valorificare la bugetul general consolidat.

”Situația actuală a volumului creanțelor bugetare neîncasate la bugetul general consolidat cu potențial de valorificare indică o valoare a creanțelor bugetare care nu au fost încasate la termenele scadente în valoare de 71,8 mld lei, respectiv 4,06% din PIB din care 60,5 mld lei provin din debitele principale în timp ce 11,3 mld lei provin din determinarea accesoriilor potrivit prevederilor legale în vigoare. Din suma de 71,8 mld lei suma de 8,19 mld lei reprezentând sume care provin din hotărâri penale definitive nu se iau în calcul pentru determinarea valorii creanțelor posibil de recuperat astfel încât soldul net al acestora devine 63,61 mld lei”, se precizează în document.

Potrivit datelor prezentate, reiese că un număr de 330.735 contribuabili persoane juridice înregistrează debite restante în valoare de 32,6 mld lei în timp ce un număr de 848.705 contribuabili persoane fizice înregistrează debite restante în valoare de 39,2 mld lei. În același timp un număr de 558.408 contribuabili persoane juridice au achitate datoriile față de bugetul general consolidat.

Din analiza creanțelor cu potențial de valorificare pentru persoane juridice reiese că o valoare de 13,4 mld lei sunt creanțe au termen scadent sub 1 an în timp 7,6 mld lei reprezintă creanțe bugetare cu termen scadent între 1-3 ani ceea ce indică faptul că lipsa lichidităților companiilor într-un context macroeconomic cu o creștere economică în jur de 0,1% din PIB stă la baza creanțelor neîncasate și înregistrate la nivelul bugetului general consolidat.

Totodată pentru persoanele fizice situația creanțelor neîncasate indică faptul că valoarea creanțelor neîncasate sub 1 an este de 4,16 mld lei în timp ce valoarea creanțelor cu termen scadent între 1- 3 ani este de 8,327 mld lei ceea ce indică faptul că și în situația persoanelor fizice un număr de 848.705 din lipsa de lichidități în context macroeconomic cu o creștere economică în jur de 0,1% din PIB stă la baza creanțelor neîncasate și înregistrate la nivelul bugetului general consolidat.

”Concluzia este că evoluția creanțelor neîncasate la bugetul general consolidat pe categorii de persoane fizice și juridice indică faptul că este nevoie de măsuri de sprijin pentru a asigura îmbunătățirea colectării creanțelor bugetare ca alternativă pentru reducerea țintei de deficit bugetar în anul 2024 precum și pentru sprijini mediul de afaceri în achitarea datoriilor față de buget dar și de a asigura relansarea activității economice în România”, se precizează în Nota de fundamentare.

MĂSURI PRIVIND ACORDAREA FACILITĂȚII FISCALE CONSTÂND ÎN ANULAREA UNOR OBLIGAȚII ACCESORII

Facilitățile fiscale care îmbracă forma anulării obligațiilor de plată accesorii aferente creanțelor bugetare acordate pe termen limitat de timp, pot conduce la recuperarea mai rapidă a arieratelor bugetare.

În acest sens, se adoptă anularea accesoriilor pentru toate categoriile de 7 debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice.

Astfel, se propun următoarele facilități fiscale:

A. Anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiţii:
– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv;
– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale. și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
– depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
– depunerea, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, a cererii de
anulare a accesoriilor, sub sancțiunea decăderii.

B. Anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declarație rectificativă, cu scadenţă anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiţii:
– declaraţia rectificativă să fie depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
– obligaţia individualizată în declaraţia rectificativă să fie stinsă până la aceeaşi dată;
– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
– depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 ;
– depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie
2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.

C. Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și stinse până la această dată, cu următoarele condiții:
– obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, au fost stinse până la această dată;
– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
– depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la
data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de
data de 25 noiembrie 2024;

– depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii. Astfel, prin măsura propusă se permite anularea accesoriilor aferente unor
obligații bugetare principale ce au fost stinse până la data de 31 august 2024
inclusiv, dacă aceste accesorii sunt calculate prin acte administrativ fiscale
comunicate de organul fiscal.

D. Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal, care este în curs de derulare la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgență, cu următoarele condiții:
– diferențele de obligații bugetare principale să fie achitate în termenul de plată stabilit prin decizia de impunere;
– cererea de anulare a accesoriilor să fie depusă în 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, sub sancțiunea decăderii.
Anularea accesoriilor se aplică in condițiile anterior menționate şi pentru:
a) diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal competent prin decizie de impunere emisă și comunicată până la data intrării în vigoare ordonanței de urgență, ca urmare a unui control fiscal;
b) obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.

ANULAREA UNOR OBLIGAȚII FISCALE PRINCIPALE ÎN CAZUL PERSOANELOR FIZICE

O altă facilitate fiscală prevede ca în cazul debitorilor, persoane fizice, inclusiv cele care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse în procent de 50% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, să se acorde: – anularea unui procent de 50 % din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv; – anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

Prin această măsură fiscală se are în vedere impulsionarea achitării voluntare de către contribuabili persoane fizice, a obligațiilor fiscale cu o valoare nesemnificativă, ținând cont de faptul că statul român trebuie să-și axeze atenția asupra celor care prezintă un risc fiscal ridicat de neplată din perspectivă bugetară.

În acest context, la data de 31 iulie 2024, un număr de 705.432 contribuabili persoane fizice, înregistrează obligații fiscale principale restante sub plafonul de 5.000 lei, în cuantum de 0,6 mld. lei, din care 0,45 mld. lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 0,15 mld. lei reprezintă obligații fiscale accesorii.

În cazul debitorilor persoane fizice, inclusiv cele care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care înregistrează obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse în procent de 75 % până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, să se acorde: – anularea unui procent de 25% din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv; – anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

Raportat la această facilitate fiscală, inițiatorii proiectului de OUG precizează că 122.311 contribuabili persoane fizice înregistrează obligații fiscale principale restante al căror cuantum depășește plafonul de 5.000 lei. Astfel, cuantumul obligațiilor fiscale restante la data de 31 iulie 2024 datorate de contribuabilii persoane fizice care se încadrează în această condiție se ridică la 6,1 mld. lei, din care 4,2 miliarde de lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 1,9 mld. lei sunt obligații fiscale accesorii.

ACORDAREA BONIFICAȚIILOR FINANCIARE

O altă facilitate fiscală propusă vizează acordarea unei bonificații de 3% din impozitul pe profit anual și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz. În cazul grupului fiscal, bonificația se aplică la impozitul pe profit anual declarat de persoana juridică responsabilă.

Bonificația se acordă din oficiu de către organul fiscal central, prin emiterea unei decizii și în situația respectării condițiilor prevăzute de actul normativ.

Sumele care fac obiectul bonificației nu se restituie, ci se utilizează pentru compensarea cu obligațiile fiscale ale contribuabilului în conformitate cu prevederile art. 167 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare. Prin excepție, obligațiile fiscale care fac obiectul bonificației, pentru care se împlinește termenul de prescripție a dreptului de a cere restituirea, se restituie potrivit art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, dacă acestea nu au fost compensate cu alte obligații bugetare.

Bonificația nu se aplică în cazul în care la sfârșitul anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, contribuabilii datorează impozit minim pe cifra de afaceri, potrivit art. 181 din Legea 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Această măsură fiscală are în vedere faptul că obligația fiscală reprezentând impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor, declarată anual, are un impact financiar semnificativ pentru contribuabili, din perspectiva lichidităților financiare pe care trebuie să le dețină în vederea respectării termenului legal de plată.

În acest context, pentru a veni în sprijinul contribuabililor buni platnici și recompensarea acestora pentru conformarea voluntară la plată, se impune acordarea unei bonificații în condițiile în care aceștia își declară și li se stinge integral și la termenele prevăzute de lege impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz.

Raportat la cuantumul obligațiilor fiscale reprezentând impozit pe profit anual/impozit pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului 2024 care ar putea fi încasat prin acordarea unei astfel de facilități fiscale, s-au avut în vedere sumele încasate din aceste impozite în anul 2024, pentru impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent anului 2023, care a fost în valoare de aproximativ 3 mld. lei – impozit pe veniturile microîntreprinderilor și 29 mld lei – impozitul pe profit anual. Astfel, prin aplicarea procentului de 3% din aceste sume, rezultă o sumă estimată de aproximativ 0,9 mld. lei, se arată în Nota de fundamentare.

Pentru mai multe măsuri propuse pentru reducerea deficitului,găsiți aici ORDONANȚA DE URGENȚĂ pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.