Jurnalul Digital

Daniel Băluță a dat startul celui mai mare proiect de metrou din istoria Capitalei – M4

A fost dat startul oficial al celui mai mare proiect de infrastructură din istoria Capitalei – extinderea magistralei de metrou M4 între Gara de Nord și Gara Progresul. Investiție de 3,5 miliarde de euro, 14 stații noi și peste 5.600 de locuri de muncă în faza de execuție.

Primarul Sectorului 4 și candidatul PSD la Primăria Capitalei – Daniel Băluță a semnat ordinul de începere a lucrărilor pentru extinderea magistralei M4, proiect realizat în parteneriat cu Ministerul Transporturilor și finanțat integral din fonduri europene nerambursabile.

La eveniment a participat și ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, care a subliniat caracterul istoric al investiției.

Daniel Băluță a anunțat începutul efectiv al proiectării: „Dăm startul, astăzi, lucrărilor de extindere a magistralei M4 de metrou, tronsonul dintre Gara de Nord și Gara Progresul, cea mai mare investiție publică derulată în acest moment în România la nivel local.”

Edilul a ținut conferința chiar în stația Tudor Arghezi, primul obiectiv de metrou construit vreodată de o autoritate locală din România, pe care l-a descris drept un simbol al capacității administrative a Bucureștiului: „Ne aflăm astăzi într-un loc care nu este doar o stație de metrou, ci este dovada concretă că Bucureștiul poate. Aici am demonstrat că atunci când ai voință, viziune și disciplină, proiectele mari nu sunt un vis, ci se întâmplă.”

Traseu de 11 kilometri, 14 stații și o nouă axă strategică a mobilității Capitalei

Noul tronson al magistralei M4 va măsura aproximativ 11 kilometri și va traversa cartierele Gara de Nord, Uranus, 13 Septembrie, Giurgiului și Progresul, conectând sectoarele 1, 4 și 5, precum și comuna Jilava.

Pe noul traseu vor fi construite 14 stații:

  • Gara de Nord 2
  • Știrbei Vodă
  • Bogdan Petriceicu Hașdeu
  • Uranus
  • George Rozorea
  • Chirigiu
  • Filaret
  • Eroii Revoluției 2
  • George Bacovia
  • Toporași
  • Nicolae Cajal
  • Luică
  • Giurgiului
  • Progresul

Investiție uriașă

Primarul Sectorului 4 a subliniat în repetate rânduri că finanțarea proiectului, de 3,5 miliarde de euro, este asigurată 100%, inclusiv pentru execuția lucrărilor.

Întrebat despre garanțiile financiare, Băluță a precizat: „Sectorul 4 este autoritatea contractantă. Am semnat contractul de finanțare, avem în integralitate garantată suma necesară execuției lucrărilor. Finanțarea nu este o problemă.”

Edilul estimează că extinderea M4 va avea un impact masiv asupra mobilității urbane: „Doar extinderea magistralei M4 va aduce, în 2040, 58,6 milioane de călători suplimentari pe an.”

Calendarul estimat prezentat de autorități este:

  • 2 ani – proiectare
  • 5 ani – execuție lucrări

Impact economic

Băluță a vorbit și despre efectele economice ale proiectului: „5.612 locuri de muncă în etapa de execuție, 901 locuri permanente după finalizarea proiectului. Rețeaua de metrou crește cu aproape 22%, un salt fără precedent printr-un singur proiect.”

Ministrul Ciprian Șerban a salutat demararea șantierului și a subliniat importanța colaborării instituționale: „Primăria Sectorului 4 a semnat ordinul de începere pentru cea mai mare lucrare, cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Capitalei – magistrala M4 de metrou. 14 stații noi vor transforma acest coridor în cea mai importantă axă de mobilitate a orașului.”

Șerban a făcut și o declarație politică, afirmând că îl vede pe Băluță viitor primar general:
„Sunt convins că din 8 decembrie Daniel Băluță va fi primarul Capitalei.”

Traficul nu va fi blocat, promite primarul

Pentru a răspunde îngrijorărilor locuitorilor, primarul Sectorului 4 a transmis că șantierul nu va paraliza orașul: „Asigur cetățenii că începerea acestor lucrări nu înseamnă că traficul va fi dat peste cap. Vom găsi cele mai bune soluții pentru ca traficul rutier și pietonal să nu fie afectat.”

Daniel Băluță a subliniat că acest proiect reprezintă doar o parte a unei strategii mai ample de modernizare în ritm accelerat: „Introducem monitorizare metropolitană în timp real. M4 este doar începutul. Vrem să reducem blocajele. Am făcut în Sector 4: metrou, pasaje, spitale.”