Jurnalul Digital

Alegeri prezidențiale 2025: România își alege duminică președintele

Duminică, 18 mai, românii sunt chemați la urne pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale, în care George Simion, candidatul Alianței pentru Unirea Românilor (AUR), și Nicușor Dan, candidat independent, își dispută funcția supremă în stat. Miza este uriașă: cine va conduce România în următorii cinci ani.

Primul tur de scrutin, desfășurat pe 4 mai, i-a propulsat în finală pe cei doi candidați cu cele mai multe voturi: George Simion – 40,96%, și Nicușor Dan – 20,99%, potrivit rezultatelor oficiale comunicate de Biroul Electoral Central.

Unde și când se votează

Votul în țară se desfășoară exclusiv duminică, între orele 07:00 și 21:00. Alegătorii care la ora închiderii secțiilor se află deja la rând își pot exercita dreptul de vot până cel târziu la ora 23:59.

Pentru acest tur, Autoritatea Electorală Permanentă a organizat 18.979 de secții de votare în România și 965 în diaspora. În București sunt disponibile 1.289 de secții. Românii din afara granițelor pot vota timp de trei zile: vineri (16 mai), sâmbătă (17 mai) și duminică (18 mai), în intervalul 07:00–21:00, ora locală.

Cine poate vota

Au drept de vot cetățenii români care au împlinit 18 ani până în ziua alegerilor, inclusiv. Sunt exceptate persoanele declarate incapabile prin hotărâre judecătorească definitivă sau cele condamnate la pierderea drepturilor electorale.

Documentele acceptate pentru vot sunt:

  • cartea de identitate (inclusiv cea electronică);
  • cartea de identitate provizorie;
  • buletinul de identitate;
  • pașapoartele diplomatice sau de serviciu (inclusiv cele electronice);
  • carnetul de serviciu militar (pentru elevii școlilor militare).

Pașaportul simplu este valabil doar pentru cetățenii români din diaspora sau cei cu domiciliul în străinătate.

Alegătorii care dețin cărți electronice de identitate fără mențiunea adresei de domiciliu vor fi înscriși pe listele electorale suplimentare. În aceste cazuri, președintele secției de votare va apela la Centrul de suport tehnic pentru verificarea domiciliului, informațiile fiind transmise de Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor.

Condițiile de votare

Cetățenii pot vota:

  • doar în secția unde sunt înscriși, dacă se află în localitatea de domiciliu sau reședință;
  • în orice secție, dacă se află în alt județ sau localitate, fiind înscriși pe listele suplimentare;
  • doar în sectorul de domiciliu, în cazul locuitorilor din București;
  • la orice secție accesibilă, în cazul persoanelor cu mobilitate redusă.

Biroul Electoral Central a venit cu precizări în cazul alegătorilor care dețin cărți electronice de identitate de pe care a fost eliminată mențiunea referitoare la adresa de domiciliu, fiind vizați cetățenii care vor fi trecuți în lista electorală suplimentară.

Prin art. II pct. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, precum și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români a fost eliminată de pe cărțile electronice de identitate în format tipărit mențiunea referitoare la adresa de domiciliu.

”Astfel, în cazul persoanelor care își vor exercita dreptul de vot în baza unei asemenea cărți electronice de identitate la o secție de votare unde sunt înscriși în lista electorală suplimentară, membrii biroului electoral al secției de votare se află în imposibilitatea de a completa cu informații probate de un înscris oficial rubrica destinată domiciliului alegătorului din respectiva listă electorală. În aceste situații, în vederea identificării corecte a adresei de domiciliu a alegătorului, președintele biroului electoral al secției de votare trebuie să apeleze Centrul de suport tehnic asigurat de Serviciul de Telecomunicații Speciale, de unde va fi redirecționat către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, care îi va comunica informațiile privind domiciliul alegătorului necesare corectei completări a listei electorale suplimentare”, precizează BEC.

Votul în diaspora:

Vineri este prima zi de vot în diaspora la turul al doilea al alegerilor prezidențiale din acest an.

În diaspora votul se desfășoară pe parcursul a trei zile:

  • vineri, 16 mai, între orele 7:00 și 21:00 (orele locale);
  • sâmbătă, 17 mai, între orele 7:00 și 21:00 (orele locale);
  • duminică, 18 mai, între 7:00 (ora locală) și 21:00 (ora locală a României).

Votul în diaspora a început joi seara, la ora 22:00, ora României, prima secție deschisă alegătorilor, la al doilea tur de scrutin prezidențial, fiind la Auckland, în Noua Zeelandă (ora 7:00, ora locală).

În diaspora au fost înființate 965 de secții de votare.

Alegătorul aflat în străinătate poate să își exercite dreptul constituțional la orice secție de votare organizată în afara țării.

Atât în cazul secțiilor de votare din străinătate, cât și în cazul celor din țară, la ora locală 21:00 sau la ora locală a României 21:00, după caz, doi membri ai biroului electoral al secției de votare, desemnați de către președintele respectivului birou electoral, verifică dacă în sediul secției și/sau în afara acestuia se află alegători care stau la rând pentru a-și exercita dreptul de vot.

În cazul în care la ora locală 21:00 sau la ora locală a României 21:00, după caz, în sediul secției și/sau în afara acestuia se află alegători care stau la rând, cei doi membri ai biroului electoral efectuează următoarele operațiuni:
– numără alegătorii aflați la rând la ora locală 21:00 sau la ora locală a României 21:00, după caz;
– înmânează bonuri de ordine alegătorilor aflați la rând la ora locală 21:00 sau la ora locală a României 21:00, după caz, pe care s-a aplicat ștampila de control a secției de votare sau echivalentul acesteia, după caz;
– consemnează numărul alegătorilor aflați la rând într-un proces-verbal constatator;
– predau procesul-verbal președintelui biroului electoral al secției de votare care comunică, de îndată, prin orice mijloc, biroului electoral județean, biroului electoral al sectorului municipiului București sau biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, după caz, numărul alegătorilor aflați la rând;
– rămân în afara localului de vot pentru a monitoriza ordinea de acces în cadrul acestuia;
– interzic altor persoane să se așeze la rând pentru a-și exercita dreptul de vot ulterior orei locale 21:00 sau orei locale a României 21:00, după caz.

Înaintea exercitării dreptului de vot, alegătorii aflați în această situație predau biroului electoral al secției de votare bonurile de ordine primite. 

Buletine de vot și organizare

AEP a tipărit aproape 20 de milioane de buletine de vot pentru țară și 3,6 milioane pentru secțiile din străinătate, același număr ca în primul tur. Sunt disponibile și buletine pentru votul prin corespondență. Instituția asigură că „votarea se va desfășura în cele mai bune condiții”, existând mecanisme rapide de redistribuire a buletinelor, dacă este nevoie.

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a anunțat, joi, că pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale au fost tipărite 19.796.726 de buletine de vot care vor fi utilizate în țară.

De asemenea, au fost tipărite 3.600.000 de buletine de vot pentru străinătate, fiind același număr de buletine de vot ca la primul tur de scrutin, precum și 6.389 de buletine de vot utilizate în străinătate de către alegătorii care votează prin corespondență, se precizează într-un comunicat transmis joi.

Autoritatea Electorală Permanentă mai arată că ”au fost distribuite suficiente buletine de vot atât la secțiile de votare din țară, cât și la cele din străinătate, astfel încât votarea să se poată desfășura în cele mai bune condiții”.

”Chiar dacă, în mod excepțional și fără precedent în ultimele scrutinuri, o secție de votare ar risca să rămână fără buletine de vot, aceasta poate să ceară suplimentarea numărului de buletine de vot pentru respectiva secție de votare, necesarul suplimentar fiind asigurat, de îndată, prin redistribuirea buletinelor de vot de la alte secții de votare din străinătate, din cadrul aceluiași județ sau din cadrul aceluiași sector al municipiului București, după caz”, a transmis AEP.

Alegătorii pot afla adresele sediilor secțiilor de votare organizate pentru scrutinul din 18 mai 2025 accesând Harta secțiilor de votare pentru alegerile prezidențiale, disponibilă la următorul link: https://gis.registrulelectoral.ro/HartaSectiiPrezidentiale/ sau Registrul secțiilor de votare actualizat la data de 14.05.2025, disponibil la adresa https://www.roaep.ro/management-electoral/geografie-electorala/registrul-sectiilor-de-votare/.

Totodată, alegătorii din țară pot verifica unde sunt înscriși pe lista electorală permanentă accesând www.registrulelectoral.ro.

Mai multe informații despre exercitarea dreptului de vot la alegerile prezidențiale din anul 2025 se regăsesc pe pagina de internet a Autorității Electorale Permanente, www.roaep.ro, și pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe, www.mae.ro.

Autoritatea Electorală Permanentă îndeamnă alegătorii să se informeze corect și doar din surse oficiale pentru a se proteja împotriva dezinformărilor care le pot influența opțiunile electorale.

În primul tur s-au prezentat la vot 9.571.899 de alegători, reprezentând 53,19% din totalul celor înscriși pe liste.