Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a explicat, la Digi 24, că noul Cod de Procedură Fiscală va intra în vigoare de la data de 1 octombrie. Între timp vor avea loc discuții cu mediul de afaceri și în interiorul Guvernului, iar la 1 octombrie noul Cod de Procedură Fiscală va fi adoptat.
“Intenționăm ca, după ce am discutat cu mediul de afaceri și Coaliția de guvernare, pe baza discuțiilor cu mediul de afaceri care a agreat acest mecanism, cu 1 octombrie să intre în vigoare. De ce? Pentru că avem creanțe care sunt neîncasate la buget în valoare de 175 de miliarde de lei ale persoanelor fizice și juridice la un loc”, a declarat Marcel Boloș.
”Pe data de 29 iulie am avut o primă întâlnire cu mediul de afaceri, prezentând conceptul general pentru ceea ce înseamnă CNP-ul fiscal. Am pus proiectul în consultare publică până pe data de 19 august, perioadă în care mediul de afaceri poate să facă observații și să propună îmbunătățiri în scris, după care, pe baza acelor observații, împreună cu ceea ce mai primim între timp de la cine este interesat pe acest subiect, mai avem o întâlnire în data de 26 august pentru a definitiva forma cu care ne vom duce în Coaliția de guvernare și apoi în Guvern pentru a prezenta soluția identificată de comun acord cu meidiul de afaceri pentru această variantă”, a declarat ministrul la Digi 24.
Referitor la CNP-ul fiscal, Ministrul de Finanțe, a precizat că este o măsură prin care se va crea un identificator unic fiscal pentru toți cetățenii români. Acesta va fi utilizat în declarațiile fiscale și în facturi, ca alternativă la CNP-ul contribuabilului persoană fizică. Astfel, persoanele fizice care transmit documente fiscale la ANAF vor putea folosi acest cod unic de identificare fiscală în locul CNP-ului. De asemenea, în baza acestui CNP Fiscal, la finalul anului, ANAF va da înapoi cetățeanului taxele plătite în plus, bani care vor putea fi virați în contul personal sau vor putea fi utilizați pentru a achita alte impozite.
El a subliniat ca CNP-ul fiscal este opțional, nu este un instrument obligatoriu. ”Poate fi folosit în relația cu ANAF-ul de către orice contribuabil care dorește să își protejeze identitatea și nu dorește să furnizeze informații despre codul numeric personal sau alte date de interes personal.”
Întrebat despre modificarea prin care la vânzarea imobilelor sau a terenurilor să existe obligația de acoperire a datoriilor către ANAF, Marcel Boloș a răspuns: „Aș vrea să risipesc o informație cum că această măsură ar interzice vânzarea de bunuri și terenuri ale proprietarilor persoane fizice și juridice. Exclus, nu. Odată cu vânzarea acestor bunuri sau clădiri sau terenuri ce sunt ele, are loc si plata impozitelor si taxelor, regula fiind deja aplicabilă pentru Primării – nu-ți poți vinde un bun sau un teren decât dacă ai certificatul de impozite și taxe locale cu zero sume datorate bugetului local – însă propunerea noastră este să permitem ca odată cu vânzarea bunului să fie plătite și taxele și impozitele”.
Cum va funcționa? „În momentul vânzării la notar, dacă ai datorii față de buget, trebuie să le achiți din prețul bunului pe care l-ai vândut. (…) La notar are loc tranzacția cu numerar de obicei și acolo, fie cu ordin de plată sau cum se întâmplă din punct de vedere al operațiunii derulate la notar, la acel moment trebuie achitate și impozitele și taxele. Nu înainte, cum s-a vehiculat, ci deodată cu vânzarea bunului. (…) Atunci când se prezintă ordinul de plată la notar, dacă știi că ai datorii, prezinți două ordine de plată – unul este pentru prețul de vânzare al bunului și un alt ordin de plată pentru achitarea impozitelor și taxelor pentru autentificarea contractului de vânzare – cumpărare”, a explicat Marcel Boloș.
Foto: Designed by Freepik www.freepik.com