Jurnalul Digital

Când se lansează Sistemul de Garanție-Returnare în România

Premierul Marcel Ciolacu atrage atenţia că Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) va intra în vigoare și în țara noastră în curând, pe 30 noiembrie.

„Mai sunt doar câteva zile până pe 30 noiembrie, când intră în vigoare sistemul de garanţie-returnare, cel mai mare proiect public-privat din România. Sunt alocate peste 85 de milioane de euro. Ne propunem să colectăm 7 miliarde de deşeuri care să fie reciclate anual. Îl rog pe domnul ministru al Mediului, Mircea Fechet, să folosească fiecare zi rămasă pentru a explica public importanţa acestui program şi modul în care se derulează şi, de asemenea, vreau să-l felicit pentru determinarea sa de a pune acest program în aplicare”, a declarat Marcel Ciolacu, în debutul şedinţei de guvern.

30 noiembrie 2023 este, de fapt, data de la care consumatorii vor plăti o garanție de 0,50 RON la cumpărarea unei băuturi îmbuteliate urmând ca, după golirea ambalajului, să îl predea într-un punct de returnare organizat de comercianți, pentru a primi valoarea garanției plătite inițial.

Marți, Mircea Fechet a declarat la Comisia pentru afaceri europene a Camerei Deputaţilor, că sistemul garanţie – returnare, care va începe pe 30 noiembrie şi prin care recipientele – peturi, sticle sau doze de aluminiu – vor fi returnate la magazine, este aşteptat „cu foarte mult entuziasm”, pentru că va transforma România.

Conform acestuia, sistemul garanţie – returnare va însemna ca fiecare recipient, dintre cele şapte miliarde de pet-uri, sticle, doze de aluminiu folosite anual, va fi adus înapoi la orice magazin, după consumarea băuturilor.

Ministrul a mai spus că acest sistem va duce la creşterea gradului de colectare separată, care, în prezent, se află la „cifra ruşinoasă” de aproximativ 12%.

Mircea Fechet a subliniat că sistemul garanţie – returnare din România va fi al doilea cel mai mare din Europa, după cel al Germaniei, unde s-a atins un grad de colectare de 95% – 98%.

„Până în 2035, România trebuie să devieze de la depozitare 90% din cantităţile de deşeuri. Dacă calculăm la cele 6 milioane de tone pe care România le generează anual, ar însemna să mai depozităm în 2035 doar 600.000 de tone şi restul de 5.400.000 să reuşim să reciclăm. Iar, când mă refer la tratare şi la reciclare, bineînţeles că din fracţia biodegradabilă ne aşteptăm să facem compost, peturi la peturi, sticlă la sticlă şi aşa mai departe”, a spus ministrul.

Specialiștii EY România au explicat recent că SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile a fost creat în ideea de a încuraja reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor ambalajelor, deopotrivă de către populație și companii. Sistemul este aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase, care vor trebui să fie etichetate cu un marcaj specific.

Sistemul de garanție-returnare va contribui la protejarea mediului înconjurător, ambalajele colectate prin SGR fiind redirecționate de la groapa de gunoi sau din natură. Astfel, ele vor fi introduse într-o economie cu adevărat circulară, iar atât noi, cât și generațiile viitoare, vom reuși să ne bucurăm de un mediu mai curat și mai verde.

Pe lângă aceste beneficii, SGR reprezintă un instrument care poate crește țintele de colectare a deșeurilor de ambalaje de băuturi și poate ajuta România să atingă obiectivele noilor reglementări europene care impun procente ridicate. Ținta de colectare a plasticului impusă este de 77% până în 2025 și de 90% până în 2029. În plus, SGR va oferi producătorilor acces la rPET (ambalaje din pet reciclat) și reprezintă o soluție prin care aceștia pot atinge țintele de 25% până în 2025 și 30% până în 2030 de ambalaje realizate din materiale reciclate.

Garanția a fost setată în mod uniform la 0.50 RON, indiferent de tipul ambalajului sau conținutul acestuia. Valoarea a fost aleasă astfel încât să fie suficient de mare pentru a motiva consumatorul să returneze ambalajele, dar suficient de mică pentru a nu fi percepută ca o majorare semnificativă a prețului.

După golirea ambalajului, consumatorul îl va putea returna în orice punct special amenajat de către comercianți, adică în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie ca acesta să prezinte bonul fiscal sau să returneze produsul în magazinul din care a fost inițial achiziționat. De asemenea, comercianții vor avea libertatea de a decide asupra tipului de colectare: automat sau manual, în funcție de fluxul de consumatori al fiecăruia.

Foto: Designed by Freepik www.freepik.com