Jurnalul Digital

Criză de personal în MAI: Guvernul trebuie să deblocheze peste 5.500 de posturi

Pe masa Guvernului se află două Memorandumuri inițiate de MAI – Ministerul Afacerilor Interne, ce vor fi analizate în ședința de miercuri, prin care se solicită deblocarea a peste 5.500 de posturi.

În prezent, Ministerul Afacerilor Interne se confruntă cu un deficit major de personal din cauza ieşirilor din sistem ca urmare a accesării dreptului la pensie de către poliţiştii şi cadrele militare în activitate.

De asemenea, din funcţiile rămase ocupate, unele s-au vacantat prin modificarea sau încetarea raporturilor de serviciu ale titularilor acestora din alte cauze decât accesarea dreptului la pensie (demisii, decese, transfer etc.).

În acest context, la nivelul structurilor Ministerului Afacerilor Interne, la data de 31.12.2023 erau vacante un număr de 36.392 funcţii, ceea ce reprezintă un deficit de 22,21%.

Deficitul de personal cu care se confruntă una dintre principalele structuri ale Ministerului Afacerilor Interne, respectiv Poliția Română este de 20,27%.

În ceea ce privește deficitul de personal, la nivelul principalelor structuri din Ministerul Afacerilor Interne, este:

  • Poliția Română: 13.403 (20,27%)
  • Poliția de Frontieră Română: 3.056 (20,32%)
  • Jandarmeria Română: 6.075 (21,69%)
  • Inspectoratul General pentru Imigrări: 256 (18,63%)
  • Inspectoratul General pentru Situații de Urgență: 8.777 (24,86%)
  • Centrul Multifuncțional de Pregătire Schengen: 32 (20,78%)
  • Instituția prefectului: 201 (10,18%)

În memorandum se precizează că ”insuficiența resurselor umane necesare îndeplinirii în condiții optime a activităților operative, are impact negativ asupra executării, în beneficiul cetățeanului, a unui serviciu polițienesc și de ordine și siguranță publică de calitate. De asemenea, deficitul major se manifestă şi în ceea ce priveşte funcţiile de execuţie pentru care Ministerul Afacerilor Interne nu asigură formarea inițială prin structurile proprii de formare”.

Conform documentului, deficitul de personal are un impact major asupra modului de îndeplinire a atribuțiilor legale și în cadrul structurilor neoperative, structuri care asigură fie suportul necesar îndeplinirii misiunilor de ordine și siguranță publică, fie au ca atribuţii specifice furnizarea unor servicii către populaţie. Astfel, se impune demararea procedurilor de concurs de către structurile Ministerului Afacerilor Interne al căror deficit de personal determină îndeplinirea cu dificultate a atribuţiilor specifice, fiind necesară ocuparea prin încadrare directă a 5.200 de funcții de execuție.

Astfel, MAI propune deblocarea a 5.200 de funcții vacante de execuție, în vederea ocupării acestora prin concurs sau examen, în condiţiile legii.

Memorandumul vizează încadrarea unor posturi specifice următoarelor domenii: Echipaje de poliție canină; Laboratoarele regionale pentru analiză genetică; Ordine și siguranță publică; Situații de urgență; Formare profesională; Funcții de specialiști în diverse domenii de activitate; Administrativ.

Într-un alt memorandum, semnat de secretarul de stat din MAI, Raed Arafat, se precizează că deficitul de personal în cadrul structurilor care fac parte din rețeaua sanitară a MAI este de 896 funcții (40,07%).

Unitățile din rețeaua sanitară a Ministerului Afacerilor Interne se confruntă cu deficit de personal, aspect care are un impact major asupra îndeplinirii în condiții 3 optime, atât a actului medical, cât și a misiunilor specifice celorlalte structuri ale ministerului, Direcția Medicală și unitățile medicale subordonate implementând, printre altele, programe de sănătate proprii menite să reducă morbiditatea, mortalitatea și incapacitatea temporară de muncă a personalului, consecutive unor boli cu importanță deosebită.

De asemenea, unitățile medicale subordonate Direcției Medicale asigură asistență medicală de specialitate în toate unitățile ministerului prin rețeaua sanitară proprie, având ca principal scop consolidarea stării de sănătate a efectivelor, în vederea îndeplinirii misiunilor încredințate.

Totodată, având în vedere complexitatea proiectului „Sediu nou – Spital de Urgență „Prof.dr.Dimitrie Gerota” București” ce implică evaluarea tehnică a unui număr mare de oferte, supravegherea și avizarea lucrărilor de execuție, recepționarea spitalului cu toate sistemele care asigură funcționarea, iar ulterior recepția echipamentelor medicale pentru întreg spitalul, este necesară existența unui personal de specialitate calificat pe acest segment de activitate.

”Prin urmare, în vederea desfăşurării în bune condiţii a activităţii în cadrul structurilor care fac parte din rețeaua sanitară a Ministerului Afacerilor Interne, este imperios necesară deblocarea a unui număr de total de 338 posturi de execuţie vacante, din care 280 personal medico-sanitar (medici – 132) și 58 personal din cadrul structurilor suport, având în vedere faptul că vacantarea posturilor a determinat redistribuirea sarcinilor şi, prin aceasta, încărcarea excesivă cu atribuţii a personalului existent, cu consecințe asupra calității actului medical”, se precizează în document.

Astfel, este propusă deblocarea posturilor vacante în vederea ocupării acestora prin concurs sau examen, în condiţiile legii, după cum urmează:

  • Direcția Medicală – 4 posturi;
  • Spitalul de Urgență „Prof. Dr. Dimitrie Gerota” București – 78 posturi;
  • Centrul Medical de Diagnostic și Tratament Ambulatoriu Oradea – 64 posturi;
  • Spitalul Clinic „Avram Iancu” Oradea – 24 posturi;
  • Centrul Medical de Diagnostic și Tratament Ambulatoriu „Dr. Nicolae Kretzulescu” București – 79 posturi;
  • Centrul Medical de Diagnostic și Tratament Ambulatoriu Ploiești – 89 posturi.

Foto: Designed by Freepik  www.freepik.com