Jurnalul Digital

Noi obligații pentru comerciați. Ce trebuie să facă?

Premierul Marcel Ciolacu a declarat, joi, în şedinţa de Guvern, că preşedintele ANPC a pus în transparenţă ordinul care impune procesatorilor să semnaleze clar orice micşorare a gramajului produselor.

”Facem deja un pas important şi în problema reducerii gramajului, dar a păstrării preţului, acest tip de scumpire mascată, de înşelare a clienţilor. Preşedintele ANPC a pus în transparenţă decizională ordinul care impune procesatorilor să semnaleze clar orice micşorare a gramajului produselor, cu toate detaliile necesare”, a afirmat premierul.

”Protejăm mai ales puterea de cumpărare a celor cu venituri mici şi medii, cei mai afectaţi de aceste practici înşelătoare”, a adăugat el.

Premierul Marcel Ciolacu a avertizat încă de săptămâna trecută că unii comercianți au recurs la scumpiri camuflate și a cerut măsuri urgente.

”Unii comercianți au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari. Consider că aceasta este o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor! Este de fapt o scumpire „camuflată” si nejustificata economic sub un ambalaj foarte asemănător. Cer tuturor autorităților de control din România să intervină urgent! Iar în paralel, să pregătim o reglementare, pe modelul francez: producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă prețul produsului a rămas neschimbat. Și, evident, sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații”, a declarat prim-ministrul în urmă cu o săptămână.

ANPC a pus în transparență un Ordin privind combaterea fenomenului ”Shrinkflation”

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat, miercuri după-amiază, în transparență decizională, pe site-ul propriu, un proiect de Ordin al Președintelui ANPC, pentru o mai bună informare a consumatorilor.

Proiectul de act normativ stabileşte obligația operatorilor economici de a informa consumatorii complet, corect și precis cu privire la modificarea cantităților de produs având prezentarea, ambalajul, forma (fără a ne limita) identice, chiar în condițiile menținerii aceluiași preț.

Informarea va fi făcută în același câmp vizual într-o formă vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune și se va realiza prin folosirea de către operatorii economici a următoarelor sintagme: “pe durata întregii perioade de vânzare a produselor cu cantitate modificată” sau „vânzarea este valabilă în limita stocului disponibil”, prin intermediul unui poster/afiș.

De asemenea, operatorii economici trebuie să se asigure de existența unității de referință, la locul de comercializare, la care aplică modificarea cantității produsului.

”Am decis punerea în transparență a acestui Ordin tocmai pentru a asigura consumatorii că ANPC acționează pentru protejarea drepturilor și intereselor lor, în contextul fenomenului cunoscut sub denumirea de ”Shrinkflation”, care reprezintă micșorarea cantității produselor și vânzarea acestora la acealași preț. Având în vedere această situație, recomandăm consumatorilor citirea cu atenție a etichetelor, mai ales a cantității produsului, precum și a prețului pe unitatea de referință a produsului, înscris pe acestea, astfel încât alegerea finală să fie una în cunoștință de cauză”, a declarat Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Propunerile și observațiile pot fi trimise, în perioada 15.05.2024 – 25.05.2024, la adresa de e-mail: secretariat@anpc.ro.

Foto: Designed by Freepik  www.freepik.com