Jurnalul Digital

O nouă taxă pentru șoferi, de luna aceasta

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că, începând cu data de 16 octombrie a.c.,  șoferii de mașini istorice (de epocă) vor avea obligația de a achita tariful de utilizare și trecere pe rețeaua de drumuri publice naționale din România, respectiv Rovinieta.

Anterior, vehiculele istorice erau exceptate de la obligația de plată a rovinietei şi a tarifului de trecere.

”Vehiculele istorice vor achita tariful de utilizare și trecere pe rețeaua rutieră națională! CNAIR informează utilizatorii rețelei de drumuri naționale, deținători de vehicule de interes istoric, că în conformitate cu prevederile Legii nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România, la data intrării în vigoare a acesteia, exceptarea vehiculelor istorice de la obligația de plată a rovinietei şi a tarifului de trecere, stabilită în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, încetează”, se arată în comunicatul CNAIR.

Astfel, începând cu data de 16.10.2023, zi până la care CNAIR va finaliza procesul de prelucrare a datelor privind vehiculele istorice care au fost înscrise în baza de date a Sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei cu vehicule exceptate, în vederea eliminarii din aceasta, utilizatorii vehiculelor istorice au obligația de a achita tariful de utilizare și tariful de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România.

Taxa de utilizare și trecere pe rețeaua de drumuri publice naționale din România a fost introdus prin OUG nr. 15/2002, fiind denumită ca Rovinietă.

Tariful de utilizare este definit ca fiind o anumită sumă a cărei plată conferă unui vehicul dreptul de a utiliza, pe parcursul unei perioade date, reţeaua de drumuri naţionale din România, concesionată Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A.

Iar tariful de trecere reprezintă o anumită sumă care se plăteşte pentru un vehicul în funcţie de distanţa parcursă pe un sector de drum, pod, tunel sau trecătoare de munte, care face parte din reţeaua de drumuri naţionale din România, şi de tipul vehiculului.

Conform datelor publice, în România exista mai puțin de 10.000 de mașini istorice (de epocă).

Odată cu împlinirea a 30 de ani, în țara noastră, automobilele pot obține un atestat de vehicul istoric eliberat de Retromobil Club România care reprezinta Autoritatea Națională – FIVA (Federation International des Vehicules Anciens) pe baza căruia Registrul Auto Român va face mențiunea de ″Vehicul Istoric″ în cartea de identitate a automobilului respectiv și în acest fel automobilul devine oficial unul clasic fiind inclus în „patrimoniul cultural al autovehiculelor”. În plus față de vârstă împlinită de 30 de ani, condiția prealabilă pentru aprobarea istorică este ca starea respectivului automobil să fie una cât mai bună și binențeles originală în conformitate cu specificațiile producătorului auto respectiv.

Foto: Facebook / Retromobil