Guvernul aprobă, în ședința de joi, Proiectul de Ordonanță de Urgență pentru aprobarea Programului național pentru transformarea digitală a autorităților publice locale, finanțat din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Valoarea Programului derulat de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării în perioada 2024-2025 este de 200 milioane de lei.
Sumele necesare implementării Programului și evaluării și monitorizării proiectelor ce se depun în cadrul acestuia, se asigură anual de la bugetul de stat cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Beneficiarii programului sunt unitățile administrativ-teritoriale reprezentate de autoritățile administrației publice locale.
În cadrul Programului se realizează proiecte prin care se achiziționează aplicații/sisteme informatice și servicii conexe, inclusiv servicii de integrare cu aplicații/sisteme ale autorităților și instituțiilor publice centrale și europene.
Modalitatea de implementare a Programului va fi reglementată prin normele metodologice de punere in aplicare a Programului. Astfel, în termen de 60 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se aprobă normele metodologice pentru punerea în aplicare a Programului prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării.
Conform Notei de Fundamentare, în prezent, în instituțiile din administrația publică locală, a fost identificat un nivel extrem de scăzut al digitalizării și, implicit, al informatizării proceselor de lucru.
Serviciile publice oferite de unitățile administrativ–teritoriale sunt în multe situații aproape inexistente, iar acolo unde nu a fost impus și furnizat de către unități din administrația centrală, un sistem informațional/digital autoritățile locale nu au implementat servicii digitalizate.
Accesul cetățenilor, cu precădere al celor din mediul rural, la informații necesare și actuale, creează dificultăți majore și deficiențe în buna funcționare a comunităților locale.
Printre dezavantajele majore ale lipsei de digitalizare de la nivelul unităților administrativ teritoriale din România au fost identificate: sincope în procesul de transparență, inclusiv al actelor normative incidente comunităților locale; acces limitat la informații, cetățenii comunităților confruntându-se cu dificultăți în accesarea serviciilor publice și a informațiilor esențiale; riscuri de securitate ce decurg din faptul ca datele cu caracter sensibil/confidențial sau datele cu caracter personal pot fi expuse persoanelor care nu au calitatea de a le accesa; inexistența și imposibilitatea unor baze de date comune, consolidate și integrate; riscul de neimplementare a digitalizării serviciilor publice, astfel cum se urmărește prin proiectul Cloud Guvernamental, parte a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Totodată în privinţa furnizării de servicii digitale pentru cetățeni, România înregistrează un scor scăzut, de doar 48 de puncte, comparativ cu media UE, de 77 de puncte. Cu toate acestea, este notabil faptul că scorul său evoluează mai rapid decât media UE. În mod similar, scorul pentru serviciile publice pentru întreprinderi este de 45, sub media UE de 84, dar convergent. Aceste punctaje se mențin scăzute și în ceea ce privește indicatorii de referință privind guvernarea electronică: asistența pentru utilizatori, compatibilitate cu dispozitivele mobile și formularele precompletate.
De asemenea, România se confruntă astăzi cu provocarea de a trece de la o abordare de tip eGuvernare – axată pe utilizarea TIC pentru a promova eficiența în sectorul public – la o Guvernare Digitală, adică la utilizarea tehnologiilor digitale care transformă modul în care funcționează sectorul public și serviciile oferite cetățenilor, astfel încât să accelereze efortul de promovare a bunăstarii, prosperității și democrației. O abordare globală și coerentă a transformării digitale în sectorul public poate contribui la regândirea instituțiilor publice existente și la promovarea unei societăți românești mai deschise, participative și mai incluzive. Digitalizarea administrației publice locale reprezintă un obiectiv imediat și urgent, dat fiind că unul dintre obiectivele asumate prin Programul de guvernare îl reprezintă îmbunătățirea interacțiunii cetățeanului și mediului de afaceri cu statul, în conformitate cu politica publică ȋn domeniul e-guvernării.
Tehnologiile utilizate în prezent de instituțiile publice care oferă servicii digitale au un nivel scăzut de interoperabilitate și sunt adesea depășite din punct de vedere tehnologic. Tehnologiile utilizate de instituțiile publice vor fi modernizate pentru a fi pregătite pentru cloud. În același timp, vor fi create noi aplicații cloud-native pentru migrarea în cloud.
Astfel, în vederea susținerii transformării digitale a autorităților publice locale, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării a identificat necesitatea inițierii imediate a unui demers legislativ care să susțină autoritățile publice locale în procesul de transformare în administrații publice mult mai eficiente, transparente și accesibile cetățenilor, în mod unitar și compatibil cu proiectul Cloud Guvernamental.
Prin Program vor fi finanțate proiecte care nu sunt incluse la finanțare în programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027, prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României, ori prin alte programe naționale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituții de credit sau instituții financiare interne sau internaționale.
Foto: Designed by Freepik www.freepik.com