Jurnalul Digital

România a depășit astăzi borna de 1.000 de km de drumuri de mare viteză

De astăzi, odată cu deschiderea circulației pe cei 13,5 km ai secțiunii Suplacu de Barcău – Nușfalău (Autostrada Transilvania), România are peste 1.000 de km de drum de mare viteză (autostradă și drum expres).

”Atingem astăzi borna de 1.000km de drum de mare viteză în România. După deschiderea circulației pe Secțiunea Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,55 km) a Autostrăzii Transilvania lungimea drumurilor de mare viteză (autostradă și drum expres) a ajuns la 1.004 km”, a anunțat Cristian Pistol, Director General al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA (CNAIR).

Contractul finanțat prin Programul Transport a avut o valoare de 384,14 milioane de lei (fără TVA).

Contractul a fost semnat pe 30 septembrie 2020 cu constructorul Nurol Insaat Ve Ticaret SA din Turcia.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat recent că până la finalul anului viitor se vor da în circulaţie minim 250 de km de autostradă.

Lotul din Autostrada Transilvania a fost inaugurat în prezența vicepreședintelui Camerei Deputaților, Lucian Bode, și a autorităților locale și județene.

”Primii kilometri din Autostrada Transilvania care traversează județul Sălaj au fost dați, astăzi, în trafic. Cu acești kilometri a fost atinsă și borna de 1.000 de kilometri de drum de mare viteză în România, un prag important, dar nu suficient. Este vorba despre sectorul Nușfalău – Suplacu de Barcău, în lungime de 13,5 kilometri, al cărui contract de proiectare și execuție a fost semnat în urmă cu 3 ani, tot la Marca, în Sălaj, unde astăzi m-am aflat alături de președintele CJ Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu, de primarul liberal al comunei Marca si alți primari de pe Valea Barcăului”, a declarat Lucian Bode pe contul său de Facebook.

”Mă bucur că proiectul Autostrăzii Transilvania își continuă parcursul implementării care trebuie să fie unul accelerat. Evoluția sa, de acum încolo, depinde foarte mult de implicarea autorităților care au de livrat cele mai rapide și eficiente soluții la provocările din teren. Dezvoltarea României prin infrastructura de transport rămâne asul din mâneca guvernării, pentru că infrastructura de transport rămâne coloana vertebrală pe care se va ridica economic România. Nu există ierarhii între proiecte, toate trebuie gestionate cu aceeași forță și responsabilitate pentru a închide cât mai curând marile coridoare de transport si de conectivitate cu Vestul Europei”, a mai spus el.

În prezent, în România sunt în lucru câteva sute de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. În decembrie 2022 erau în folosință 991,45 kilometri de autostrăzi și drumuri expres, potrivit CNNAIR – Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, iar în luna iunie 2023 era circa 995 kilometri de drumuri de mare viteză.

La Revoluție, România avea 113,5 km de autostradă.

Kilometri de autostradă funcționali în România, după Revoluție:

  • 1989: 113 km
  • 2004: 210 km
  • 2007: 262 km
  • 2009: 305 km
  • 2010: 332 km
  • 2011: 389 km
  • 2012: 528 km
  • 2013: 636 km
  • 2014: 664 km
  • 2015: 711 km
  • 2016: 733 km
  • 2017: 748 km
  • 2018: 807 km
  • 2019: 866 km
  • 2020: 920 km
  • 2021: 931 km
  • 2022: 991 km

La sfârșitul anului 2022, lungimea drumurilor publice din România totaliza 86.336 km, din care 17.582 km (20,4%) drumuri naţionale, 35.132 km (40,7%) drumuri judeţene și 33.622 km (38,9%) drumuri comunale.