România va face parte din spaţiul Schengen cu frontierele aeriene, respectiv maritime, începând de duminică, 31 martie 2024. Cei care vor călători cu avionul spre spațiul de liberă trecere sau din acea zona către țară nu vor mai trebui să treacă pe la verificarea documentelor.
Chestorul general de poliţie Bogdan Despescu, secretar de stat în MAI, a declarat că, începând cu ziua de duminică, odată cu intrarea în spaţiul Schengen pe cale aeriană şi maritimă, pasagerii nu au nicio obligaţie suplimentară.
“Dorim să prezentăm şi să lămurim toate aspectele ce ţin de măsurile dispuse de Ministerul Afacerilor Interne începând cu data de 31 martie 2024, respectiv măsurile necesare odată cu intrarea României în spaţiul Schengen, când vor fi ridicate controalele la frontieră pe spaţiul aerian şi maritim. Această situaţie nu impune nicio obligaţie suplimentară pentru pasageri. Obligaţiile suplimentare sunt exclusiv în sarcina autorităţilor”, a precizat Bogdan Despescu.
După ce parcurg procedura de control la securitate pe aeroport, activitate curentă în toate aeroporturile internaționale, inclusiv în cele din spaţiul Schengen, persoanele care intră în terminal nu vor fi supuse controlului la frontieră aşa cum este astăzi, la tonete.
Pasagerii vor merge direct către porţile de îmbarcare şi în tot acest traseu parcurs vor putea fi verificaţi de Poliţia de Frontieră și de echipajele mixte ale Poliţiei Române, Jandarmeriei şi Inspectoratului General pentru Imigrări.
Ghișeele care acum funcționează și pentru Schengen şi pentru non-Schengen vor funcţiona, începând de duminică, numai pe fluxul non-Schengen. Astfel, pentru deplasările către state non-Schengen, atât pentru adulţi, cât şi pentru minorii români, condiţiile de călătorie rămân neschimbate, iar verificarea documentelor se va face la filtrele de control ale Poliţiei de Frontieră.
Conform lui Bogdan Despescu, anul trecut prin aeroporturile din România au trecut 23 de milioane de pasageri.
“Analizele cu privire la necesarul de forţă au avut la bază informaţiile din anul 2023 şi în urmă cu mai mulţi ani. Pe aeroporturile din România, au fost înregistrate, în anul 2023, peste 160.000 de curse – 66% dintre acestea fiind Schengen – şi mai bine de jumătate din cele Schengen pe Aeroportul Otopeni. Vorbim de aproximativ 23 de milioane de pasageri, cei mai mulţi fiind înregistraţi tot la Otopeni, undeva la aproximativ 14 milioane, urmat de Aeroportul Cluj-Napoca, cu aproximativ 3 milioane, şi Aeroportul Iaşi, cu aproximativ 2 milioane. Din totalul pasagerilor, 300.000 au fost minori, iar în cazul a 2.500 dintre aceştia s-a luat măsura nepermiterii ieşirii din ţară”, a spus oficialul MAI.
Totuși, pe aeroporturi vor putea fi făcute controale inopinate. Polițiștii de frontieră vor putea face controale în cazul în care au suspiciuni legate de anumite persoane.
Spațiul Schengen cuprinde 27 de țări și se întinde pe mai mult de 4 milioane de km2, înglobând o populație de aproape 420 de milioane de persoane. Odată cu aderarea României și a Bulgariei, spațiul Schengen va crește la 4,5 milioane de km2 și o populație de 450 de milioane.
Spațiul Schengen este parte integrantă a cadrului juridic al UE. Potrivit tratatelor, toate statele membre ale UE trebuie să devină, când sunt pregătite, membre cu drepturi depline ale spațiului Schengen. Este atât un drept, cât și o obligație. Atât Bulgaria, cât și România au dovedit rezultate exemplare în ceea ce privește punerea în aplicare a normelor. Odată cu aderarea României și a Bulgariei, spațiul Schengen devine și mai puternic. Misiunile voluntare de informare desfășurate în 2022 în Bulgaria și România, precum și ultima misiune derulată în 2023 în Bulgaria au venit să reconfirme gradul de pregătire al celor două țări, a transmis Comisia Europeană în ziua deciziei Consiliului de a primi România și Bulgaria în spațiul Schengen, începând cu eliminarea controalelor la frontierele aeriene și maritime în martie 2024.
Foto: Designed by Freepik www.freepik.com