Jurnalul Digital

Se digitalizează plata amenzilor: un singur cont pentru toate contravențiile

Guvernul României, la inițiativa Ministerului Finanțelor, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, a adoptat joi normele de aplicare a Legii nr. 203/2018 privind plata amenzilor contravenționale și astfel, finalizează cadrul normativ necesar pentru implementarea unui mecanism modern și eficient de gestionare a amenzilor la nivel național.

„Prin adoptarea acestor norme, Ministerul Finanțelor deblochează aplicarea unei legi așteptate de 7 ani. Aducem un element de bază din administrația publică la zi, pentru că nu mai putem tolera birocrația care obligă oamenii să piardă timp la ghișee sau să caute contul bancar corect pentru o simplă amendă. Astfel, implementăm cadrul legal pentru contul unic și titlul electronic, punând bazele unui sistem modern și transparent care va eficientiza colectarea și, cel mai important, va respecta timpul și resursele oamenilor. Este un nou pas înainte în digitalizarea serviciilor publice”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor.

Ce se schimbă concret

Până acum, cei care primeau o amendă trebuiau să afle contul instituției care a aplicat-o și, de multe ori, să meargă fizic la bancă sau la un ghișeu pentru plată.

Odată cu noile norme, va fi introdus un cont unic național, în care se vor putea plăti toate amenzile contravenționale, indiferent de instituția care le-a emis.

De asemenea, documentele emise de autorități (procesele-verbale de constatare a contravențiilor) vor putea fi emise și gestionate electronic. Acestea vor conține și coduri QR, care vor permite plata instantanee a amenzii, online – inclusiv prin telefon.

Noul sistem va fi testat întâi pentru amenzile de circulație aplicate de agenții Ministerului Afacerilor Interne, urmând ca ulterior să fie extins și pentru alte tipuri de amenzi.

Cum vor fi distribuite sumele plătite

Sistemul digital va asigura automat și distribuirea banilor către bugetele locale sau către bugetul de stat, în funcție de locul de domiciliu al persoanei amendate.

Prin această măsură, Guvernul face un pas important în direcția digitalizării serviciilor publice, cu scopul de a simplifica interacțiunea dintre cetățeni și instituțiile statului, explică Ministerul Finanțelor.

În ședința de joi, 30 octombrie 2025, Guvernul a adoptat HG privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale.

Prin aprobarea acestui act normativ, Guvernul reglementează, în sistem pilot, mecanismele și procedurile menite să eficientizeze și să simplifice achitarea amenzilor contravenționale aplicate de către agenții constatatori ai Ministerului Afacerilor Interne.

Astfel, amenzile contravenționale vor putea fi achitate prin:
– decontare bancară, inclusiv internet banking, home-banking, mobile banking sau alte mijloace de plată la distanță puse la dispoziția plătitorilor de instituțiile de credit, precum și prin 
– mandat poștal, prin intermediul contului tranzitoriu, în numerar, la orice unitate teritorială a trezoreriei statului, prin intermediul cardurilor bancare utilizând echipamentele POS instalate la orice unitate teritorială a trezoreriei statului, 
– în numerar, la casieriile organelor fiscale locale ale autorităților administrației publice locale,
– prin intermediul cardurilor bancare utilizând Sistemul Național Electronic de Plăți (ghiseul.ro)
– prin intermediul echipamentelor POS instalate la sediile organelor fiscale locale ale autorităților administrației publice locale.

Actul normativ reglementează, de asemenea, modalitatea de distribuire a sumelor respective. Astfel, sumele încasate în contul unic deschis la Trezoreria operativă centrală din cadrul Ministerului Finanțelor, se fac venit la bugetul local al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale în care domiciliază contravenientul, iar distribuirea sumelor respective se realizează de către Trezoreria operativă centrală, pe baza datelor privind evidența persoanelor fizice existente la nivelul Ministerului Finanțelor valabile la momentul efectuării transferului.

Un alt aspect reglementat prin această Hotărâre a Guvernului vizează fluxul de documente reprezentând titlurile de creanță electronice care se transmit de către Ministerul Afacerilor Interne, prin intermediul Ministerului Finanțelor, către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, respectiv, către Direcția generală regională a finanțelor publice a Municipiului București.

Totodată, a fost stabilită unitar și semnificația seriei de evidență unică a procesului-verbal de contravenție, constituită din 23 de caractere organizate în 5 grupe numerice care vor indica, între altele, codul alocat instituției emitente și anul tipăririi procesului-verbal.

Foto: Designed by Freepik  www.freepik.com