Jurnalul Digital

Un miliard de lei pentru sprijinirea primăriilor

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență care permite primăriilor să acceseze împrumuturi necesare finalizării proiectelor din fonduri europene pe care nu mai au bani să le finanțeze. Bugetul este de un miliard de lei.

Conform Notei de fundamentare, Proiectul de act normativ este promovat din inițiativa MDLPA și MF, urmare analizei solicitărilor formulate de unele unități administrativ-teritoriale care se confruntă cu o lipsă acută de fonduri datorată resurselor insuficiente ale bugetului local, ceea ce împiedică alocarea unor sume de bani pentru asigurarea cheltuielilor neeligibile aferente proiectelor care au beneficiat de fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană, declarate nefinalizate, nefuncționale sau etapizate.

În contextul actualei situații economice, unitățile administrativ-teritoriale se confruntă cu un blocaj ca urmare a lipsei de resurse financiare în bugetele locale.

Potrivit proiectului, ”prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) şi ale art. 63 alin. (4) şi (4^1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile Legii nr. 417/2023 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2024, referitoare la plafoanele privind finanţările rambursabile, care pot fi contractate de către unităţile administrativ-teritoriale, precum şi cele privind tragerile din finanţările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de către unităţile administrativ-teritoriale, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, unităţile administrativ-teritoriale, cu excepţia municipiilor reşedinţă de judeţ şi a sectoarelor municipiului Bucureşti, pot solicita, inclusiv pentru instituţiile publice finanţate integral din bugetul local şi pentru asociaţiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, proporţional cu obligaţiile care îi revin, de la Ministerul Finanţelor, până cel târziu la data de 15 februarie 2025, contractarea în anii 2024-2025 a unor împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, în limita sumei de 1.000.000 mii lei”.

Perioada de eligibilitate a cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile aferente perioadei de programare 2014-2020 a fost data de 31.12.2023, astfel cum este prevăzut la art.65 alin.(2) din Regulamentul (UE) nr.1303/2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, se precizează în documentul citat.

De asemenea, potrivit art.15, alin.(2), respectiv art.17, alin.(5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programare 2014-2020, în cazul proiectelor nefinalizate și nefuncționale, cheltuielile necesare finalizării/ operaționalizării acestor operațiuni, efectuate de beneficiari după data de 31.12.2023, reprezintă cheltuieli neeligibile și se suportă de către beneficiari din bugetele proprii.

În Nota de fundamentare se mai precizează că, în situaţia în care proiectele/operaţiunile nefinalizate și nefuncționale nu sunt implementate integral şi nu sunt operaţionalizate până la data de 31 decembrie 2025, în condiţiile asumate de beneficiari prin actele adiţionale încheiate în baza prevederilor alin. (3), autoritatea de management decide încetarea contractelor de finanţare, precum şi restituirea de către beneficiari a sumelor primite din fonduri externe nerambursabile, împreună cu cofinanţarea de la bugetul de stat şi plata eventualelor dobânzi şi penalităţi, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

Totodată, proiectele stabilite ca etapizate, au nevoie de disponibilități financiare pentru suportarea cheltuililor neeligibile din etapa 2 de implementare a proiectului.

Schimbări preconizate

Unitățile administrativ-teritoriale au înregistrat blocaje ca urmare a lipsei de resurse financiare în bugetele locale, iar mecanismul de acordare a împrumuturilor prevăzute în proiectul de act normativ soluționează unele probleme urgente ale autorităților administrației publice locale, ținând cont de faptul că, în prezent, sunt încă în implementare proiecte cu finanțare nerambursabilă din perioada de programare 2014-2020, ce trebuie trebuiau finalizate până la 31 decembrie 2023, dar care, din diferite motive au fost declarate ca fiind nefinalizate, nefuncționale sau au fost etapizate la atingerea termenului de eligibilitate a perioadei de programare bugetară 2014-2020, cheltuielile acestora fiind influențate de conjunctura economică defavorabilă, iar în contextul actual, veniturile la bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale au fost afectate semnificativ faţă de anul precedent.

Prin intrarea în vigoare a proiectului de act normativ unitățile administrativ-teritoriale sunt sprijinite în vederea finalizării proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale după caz, pentru creșterea absorbției fondurilor europene.

Împrumuturile se acordă în următoarele condiţii:

a) dobândă: ROBOR la 3 luni comunicată de Banca Naţională a României în ultima zi lucrătoare a lunii anterioare autorizării împrumutului, la care se adaugă o marjă în funcţie de scadenţa împrumuturilor, rata dobânzii rezultată rămâne fixă pe toată durata de derulare a împrumutului. Marja se stabileşte astfel: 1 punct procentual pentru scadenţe de până la 3 ani inclusiv; 1,5 puncte procentuale pentru scadenţe între 3 şi 5 ani inclusiv;

b) perioadă de rambursare: 1 – 5 ani, cu posibilitatea rambursării anticipate, parţial sau integral;

c) limita de îndatorare: exceptat de la prevederile art. 63 alin. (4) şi (4^1) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

d) plafoane de contractare/tragere: exceptat;

e) valoarea maximă ce poate fi autorizată pentru o unitate administrativ-teritorială este: nelimitat pentru comune; nelimitat pentru oraşe; 20.000 mii lei pentru municipii; 35.000 mii lei pentru judeţe.

Termenul-limită de depunere la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice a documentelor care vor fi stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (16) pentru a fi transmise Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale este data de 15 februarie 2025.

Rambursarea împrumuturilor se efectuează în tranşe trimestriale egale, începând cu trimestrul următor acordării acestora, iar cu sumele rambursate se reîntregesc veniturile din privatizare. Dobânda aferentă reprezintă un venit al bugetului Trezoreriei Statului, care se calculează lunar prin aplicarea ratei dobânzii la soldul împrumutului, începând cu luna acordării împrumutului, şi se plăteşte trimestrial, în suma cumulată până la zi.

Foto: Designed by Freepik  www.freepik.com