Jurnalul Digital

Încep lucrările la prima linie de metrou din afara Bucureștiului

Primăria Cluj-Napoca anunță începerea lucrărilor la prima linie de metrou din afara Bucureștiului, cel mai mare proiect de infrastructură de transport contractat până acum, cu o valoarea totală a contractului de finanţare de circa 13,7 miliarde de lei. Linia de metrou va deveni complet funcțională in 2031.

Potrivit proiectului, Magistrala 1 de metrou Cluj va avea o lungime de 21,3 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Etapa 1 a proiectului se va desfășura pe teritoriul administrativ al municipiului Cluj-Napoca și al comunei Florești.

„Astăzi, aici, în Florești, marcăm momentul de începere a lucrărilor la metroul din Cluj. Primul oraș după capitala țării care demarează un asemenea proiect de anvergură este Clujul. Sunt convins că acest metrou va menține în continuare atractivitatea Clujului, va aduce în continuare locuri de muncă și ne va permite să fim în Europa, cu fruntea sus. Pentru că și România are regiuni puternice de dezvoltare. Mulțumesc Guvernului pentru că a înțeles că o Românie puternică este formată din regiuni puternice, cu puternice motoare de dezvoltare economică.  Acest proiect nu este pentru următoarele alegeri, ci este un proiect pentru următoarele generații”, a declarat în deschiderea evenimentului de începere a lucrărilor la metrou primarul Clujului Emil Boc.

„El (proiectul metroului – n.red.) se va integra cu alte două proiecte mari. Ați văzut lucrările la Spitalul Regional de Urgență, s-a început construcția de aici din Florești pentru a asigura încă un acces suplimentar la spital. Ne-am bucurat că s-au aliniat toate și am putut să avem împreună cu sprijinul Guvernului României posibilitatea să demarăm aceste proiecte împreună. Centura Metropolitană tronsonul I Cluj-Florești, lărgirea carosabilului de la 4 la 6 benzi care va permite să se introducă transport în comun și bandă specială pentru taximetriști și salvare este în lucru. Astăzi începe un nou proiect important, metroul din Cluj”, a mai spus Emil Boc.

La rândul său, premierul Marcel Ciolacu, a transmis că administrația Clujului a reușit să concretizeze un proiect cu impact substanțial asupra mobilității în regiune. „Fără metrou nu rezolvi problemele de trafic într-un oraș atât de dezvoltat cum este Clujul. Din punctul meu de vedere a meritat să ne înjure toată lumea, să facem această coaliție de guvernare în momentul în care România se dezvoltă cel mai mult”, a afirmat Marcel Ciolacu.

„Încep lucrările la prima magistrală de metrou din afara Capitalei! Construcţia metroului clujean este finanţată de Ministerul Transporturilor prin PNRR, dar derulată de Primăria Municipiului Cluj-Napoca. Este un nou exemplu de rezultat al unui parteneriat eficient al autorităţilor centrale şi locale în beneficiul românilor!”, a declarat ministrul transporturilor Sorin Grindeanu.

”Venim cu o infrastructură aşteptată de mult de către clujeni, de către toţi cei care trăiesc în această regiune, de nord-vest”, a afirmat Nicolae Ciucă, Președintele Senatului. ”Investiţiile sunt cele care ne ajută să dezvoltăm şi comunităţile, să dezvoltăm regiunea, să dezvoltăm ţara. Toata acestea vin în folosul mediului de afaceri, în folosul îndeplinirii obiectivului de a consolida şi dezvolta clasa de mijloc în mediul urban şi totodată, de aici să ne putem orienta atenţia către clasa de mijloc din mediul rural, pentru că acesta este obiectivul nostru”, a mai spus el.

Primăria Cluj-Napoca, în calitate de beneficiar, a semnat în data de 29.12.2022 Contractul de finanțare nr. 18, pentru proiectul Magistrala 1 de Metrou Cluj, finanțat prin Planul Național de redresare și Reziliență – Componenta 4 – Transport Sustenabil.

Valoarea totală a contractului de finanţare este de 13.691.849.351,33 lei, din care:

– valoarea fondurilor europene aferente PNRR este de 1.480.588.900 lei,

– cofinanţarea națională reprezintă 10.045.622.090,33 lei, TVA aferent contribuției publice naționale și sprijinului din partea Uniunii este în valoare de 2.116.786.000,00 lei,

– contribuția de la bugetul local este în valoare de 41.052.941,00 lei și TVA aferent în valoare de 7.799.420,00 lei.

În data de 25.05.2023 a fost semnat contractul de „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj”.

Executantul lucrării este Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia, Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A.

Valoarea contractului „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj”: 10.780.785.188,96 lei cu TVA, echivalent cu 2.191.706.517,51 euro cu TVA, din care 301 milioane de euro sunt asigurați prin PNRR.

Durata de realizare a investiției este de 96 luni.

Ordinul de începere: 01.09.2023.

Conform Primăriei, în data de 29.04.2024 a fost emisă Decizia de expropriere prin care se expropriază imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere.

În data de 21.05.2024 a fost obținută Autorizația de Construire nr. 193, în conformitate cu prevederile legale.

Proiectul constă în proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a unei linii de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca, în lungime de 21,03 km și având 19 stații și un depou, dotate cu facilități pentru buna integrare a sa cu celelalte sisteme de mobilitate.

Capacități:

  • Lungimea: 21,03 km
  • Numărul de stații: 19
  • Numărul de depouri: 1
  • Evacuări urgență interstație: 23
  • Centrale de ventilație interstație: 8
  • Stații de pompare interstație: 6
  • Lungime depou: 418 m

Acesta este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului. În anul 2031, anul de punere în funcțiune al metroului, vom avea 164.000 de călători pe zi, ceea ce înseamnă mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș, încă din primul moment de funcționare a metroului. În termeni de „transformare verde”, într-un an, metroul va elimina gaze cu efect de seră în echivalent a jumătate de milion de copaci plantați.

Linia de metrou ușor, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, are o capacitate de transport nominală/maximă la interval de 90 secunde: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens).

Flota de material rulant este constituită din trenuri cu trei vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri. Sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie „fără mecanic” (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 conform standard IEC 62290-1, GoA4 presupunând operarea nesupravegheată a trenului (UTO), ceea ce înseamnă că personalul nu este necesar la bord.

Numărul de trenuri care vor fi achiziţionate (prin alt contract): 26, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri (pasageri).

Conform analizelor finale privind cererea de transport, se estimează că numărul total de călători necesar a fi transportați este de 164.400 călători/zi în anul punerii în funcțiune (anul 2031) respectiv 246.000 călători/zi în anul 2060, adică 89.790.000 călători/an în 2060.

Traseul liniei de metrou ușor începe din zona nouă rezidențială din Florești. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și a unui centru comercial. Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deservește cartierele Gheorgheni și Sopor, unde este amplasat și Depoul suprateran. Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.

Punctele principale de interes ce trebuie deservite de către viitorul traseu de metrou, pe axa vest-centru-est, sunt: Centrul zonei de sud a Comunei Florești – Spitalul regional de urgență – Centru Comercial – Cartierul Mănăștur – Centrul Municipiului Cluj-Napoca – Aurel Vlaicu/Pod IRA – Centru Comercial – Depou.

Foto: Primăria Cluj-Napoca