Jurnalul Digital

Companiile se așteaptă la majorări de venituri prin utilizarea AI

Utilizarea inteligenței artificiale (AI) va rezulta într-o creștere a veniturilor, estimează 66% dintre companii, iar 33% dintre acestea se așteaptă la o creștere de cel puțin 10%, arată un studiu realizat de Horváth, companie globală de consultanță în management, activă pe piața din România din anul 2005.

Intitulat „Adaptative IT 7.0”, obiectivul studiului a fost să afle cum se raportează principalii responsabili IT din companii – Chief Information Officers (CIOs) sau poziții echivalente – la provocările legate de transformarea digitală, avansul inteligenței artificiale, implementarea ESG, riscurile de atacuri cibernetice și altele. Un răspuns adecvat la toate aceste provocări va impune eficientizarea activității departamentelor de IT și o transformare treptată a rolurilor îndeplinite astăzi de CIOs.

Astfel, dincolo de cele deja enumerate, o mare provocare o constituie faptul că 54% dintre executivii cu responsabilități în aria IT se așteaptă la reduceri bugetare în următorii ani, în timp ce 10% dintre respondenți anticipează o creștere a cheltuielilor cu inovația. 

În fața presiunilor bugetare, companiile investesc în soluții mai inteligente și automatizate; astfel, doar 28% vor mai utiliza soluții „all-in-one” (în scădere cu 12% față de precedenta ediție a studiului), în timp ce 41% (în creștere cu 8%) vor investi în instrumente specializate. SAP, ServiceNow și IBM rămân principalii furnizori, dar soluțiile de nișă câștigă teren rapid.

În privința priorităților pentru companii, inteligența artificială (AI) și machine learning (ML) au fost indicate ca fiind esențiale pentru 77% dintre respondenți, fiind implementate mai ales în logistică (+8%), operațiuni (+6%) și finanțe (+3%). Totuși, integrarea AI nu este lipsită de provocări: 69% dintre respondenți anticipează eforturi semnificative pentru a asigura conformitatea și guvernanța AI, iar 61% consideră protecția datelor și securitatea drept obstacole majore.

Creșterea veniturilor, ca urmare a implementării  AI, nu va fi realizată înainte de inițierea unor investiții. Astfel, 30% dintre companii estimează o creștere a costurilor legate de IT de 5%, iar 18% se așteaptă o creștere de 10% a cheltuielilor asociate cu AI.

Dincolo de veniturile în creștere, sustenabilitatea și responsabilitatea digitală devin imperative pentru organizațiile IT. În prezent, doar 24% dintre companii utilizează instrumente avansate pentru automatizarea raportării ESG, iar 43% întâmpină dificultăți în respectarea normelor de protecție a datelor. Cu toate acestea, 79% dintre organizații sunt conștiente de cerințele ESG, dar puține (37%) au elaborat strategii detaliate și o comunicare completă privind sustenabilitatea.

Schimbările afectează și rolul celor aflați în poziții de CIO: până în 2027, doar 18% dintre ei vor rămâne exclusiv pe funcții tehnice, în scădere de la 39% în prezent, iar majoritatea (82%) vor prelua responsabilități extinse, precum cele de Chief Digital and Information Officer (CDIO) sau Chief Technology and Information Officer (CTIO).

Rolul de CDIO va crește cu 8%, iar cel de CPIO (Chief Process Innovation Officer) va crește cu 9%, în timp ce departamentele IT vor prelua din ce în ce mai mult din responsabilitatea pentru managementul proceselor de business, de la 42%, în prezent, la 57% în următorii trei ani.

„Studiul Horváth arată că executivii aflați în poziție de Chief Information Officers  și specialiștii IT trebuie să se adapteze rapid pentru a face față multiplelor provocări, iar în cea mai mare parte sunt optimiști cu privire la impactul inteligenței artificiale asupra creșterii veniturilor companiilor. Indiferent de mărimea bugetelor sau dificultatea provocărilor, cheia succesului o reprezintă adaptabilitatea echipei, responsabilii IT fiind primii chemați să-și asume noi roluri și să anticipeze tendințele care vor modela creșterea economică în viitor”, a declarat Maria Boldor, Partner și Managing Director, Horváth România.

Studiul „Adaptive IT 7.0” a chestionat 312 respondenți (42% executivi și alți responsabili IT), din peste 15 industrii, din opt țări.

Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.400 de angajați. Horváth are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Italia, Danemarca, Statele Unite ale Americii, Arabia Saudită și Emiratele Arabe, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horvath este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 24 de țări, situate pe trei continente. 

Foto: Designed by Freepik  www.freepik.com