Premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu au mers, luni dimineață, pe șantierul obiectivului de investiții Autostrada Sibiu-Pitești, Secțiunea 4 (Tigveni – Curtea de Argeș), unde se construiește primul tunel forat pe o autostradă din România.
Premierul a menționat că toate loturile de pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești sunt contractate. „Cred că este prima străpungere după perioada comunistă. Nu este o lucrare întinsă, dar este foarte dificilă. Constructorul este în avans și vreau să-i felicit. Sunt convins că dacă eram în Schengen ați fi fost și mai în avans, lucrurile ar fi mers mult mai ușor. În acest moment, România are, că tot vorbim şi ne place de acest deficit, cu toţii devenim experţi în deficite, are un deficit de 56 de miliarde şi cheltuieli pe investiţii de 57 de miliarde. Este pentru prima oară în istoria României când s-a creat acest echilibru între deficit și investiții. Cunoaștem cu toții situația. De când am devenit prim-ministru, înțeleg că anumite persoane sunt supărate pentru că direcționăm, în primul și în primul rând, banii către investiții. Unii sunt foarte supărați că direcționăm cele mai mari sume către Ministerul Transporturilor. Lucrările din transporturi se multiplică cel mai repede și au cea mai mare importanță strategică.”
Lotul 5 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești este avansat, peste 55% execuție, iar la sfârșitul anului viitor constructorul WeBuild ar putea deschide circulația pe tronsoane între Pitești și Curtea de Argeș. De asemenea, pe lotul 4 Curtea de Argeș – Tigveni unde se construiește tunelul Momaia (n.r. botezat „Daniela”), ministrul Grindeanu se așteaptă ca PORR să încheie lucrările pe lotul de aproape 10 kilometri înainte de termenul din contract, 2027.
„Îi felicit pe constructorii lotului de la Boița (lotul 1 Sibiu – Boița, PORR), ați terminat cu câteva luni bune înainte de termen. Mă aștept ca și termenul de aici, din contractul de pe lotul patru să fie finalizat înainte de termenul asumat, care e undeva în 2027. Sunt convins că, așa cum ați început, veți putea termina lucrările, chiar dacă sunt doar zece kilometri, aproape zece kilometri, care au foarte multe lucrări de artă: poduri, tuneluri”, a spus ministrul Transporturilor.
”Mă aștept să țineți același ritm cu care ne-ați obișnuit și pe acest tronson. Vreau să fac o mențiune specială și pentru ceea ce se întâmplă de la Pitești la Curtea de Argeș. Lucrurile înaintează foarte bine sunt undeva pe la 55% la progres. Au mers anul acesta foarte bine. Suntem optimiști că anul viitor ar putea termina, dacă nu tot, măcar tronsoane din acești 30 de kilometri, cel puțin Bascov (intersecția cu A1 București – Pitești). Chiar sunt înaintate”, a adăugat acesta.
Directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian, Pistol a precizat: ”Am verificat astăzi lucrările pe șantierul secțiunii 4 a autostrăzii Sibiu-Pitești, unde a început deja construcția primului tunel rutier forat din România (1350 m). Secțiunea 4 (Tigveni – Curtea de Argeș) are o lungime de 9,86 km iar pe traseu vor mai fi construite 12 poduri şi pasaje. Constructorul PORR Construct SRL este mobilizat în șantier cu aproximativ 140 de utilaje și peste 500 de muncitori. Termenul contractual de finalizare este anul 2027, dar antreprenorul și-a asumat deschiderea circulației pe această secțiune mai devreme. Contractul a fost semnat în data de 15.11.2021 și are o durată de 60 de luni (16 luni proiectare, 44 de luni execuție). Valoare contractului este de 1,678 miliarde de lei, fără TVA și este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) (proiectare) și Programul Transport (PT) (execuție). Ordinul de începere pentru faza de proiectare (16 luni/1 an și 4 luni) a fost emis în data de 01 martie 2022. Această fază a fost finalizată în data de 30.06.2023 iar în data de 01.07.2023 constructorul a intrat în faza de execuție (44 de luni/3 ani și 8 luni). La ora actuală stadiul fizic este de 10,2%”.
La momentul finalizării autostrada Sibiu-Pitești va avea 122,11 km și va completa coridorul 4 Pan European pe A1.