Jurnalul Digital

Reușește România să depășească borna de 1.000 de km de drumuri de mare viteză?

În prezent, în România sunt în lucru câteva sute de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, iar în această toamnă, cu puțin noroc chiar în septembrie, vom atinge ”borna” de o mie de kilometri de mare viteză, odată cu inaugurarea unui lot de circa 13 kilometri din Autostrada Transilvania. 

În decembrie 2022 erau în folosință 991,45 kilometri de autostrăzi și drumuri expres, potrivit CNNAIR – Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, iar în luna iunie 2023 era circa 995 kilometri de drumuri de mare viteză.

Prin darea în folosință a celor 13,55 kilometri ai lotului A3 Nușfalău – Suplacu de Barcău, România atinge borna de 1.000 km de autostradă și drumuri expres, lucru confirmat recent și de ministrul Transporturilor.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, se așteaptă ca acest lucru să se întâmple în luna septembrie. ”Odată cu darea în circulație a acestui tronson, se va atinge această cotă de o mie de kilometri de autostradă și drum expres în România”, a spus acesta.

Pe de altă parte, lotul de 15,7 kilometri dintre Chețani și Câmpia Turzii ar putea fi gata până la finalul anului 2023 sau începutul anului viitor și va face posibilă circulația fără întrerupere, de la Cluj-Napoca la Târgu Mureș. Lucrările la acest tronson au început cu 6 ani în urmă, dar constructorul inițial a intrat în insolvență. Abia toamna trecută a fost desemnată o nouă asociere care va termina autostrada.

Ministrul Transporturilor s-a declarat mulțumit de mobilizarea constructorului pe șantierul autostrăzii Chețani – Câmpia Turzii (A3 – Autostrada Transilvania). „Dacă se va menține ritmul, circulația pe cei aproximativ 16 km (parte din Autostrada Transilvania) va putea fi deschisă anul acesta!”, a estimat ministrul, aflat pe șantierul autostrăzii.

Astfel, distanța dintre Târgu Mureș și Cluj Napoca (109 km) va putea fi parcursă pe autostradă, fără întreruperi.

Media din ultimii 10 ani a fost de circa 10 kilometri de autostrăzi daţi în folosinţă în fiecare an. În 2021 s-au dat în folosinţă circa 30 de km de autostradă şi în 2022 doar 13 km.

Ministrul Transporturilor declara, în luna iunie, că vor fi daţi în folosinţă, în medie, câte 100 de kilometri de autostradă pe an în 2023 şi 2024. „Pentru anii viitori, media de kilometri de autostradă şi drum expres pe care îi vom da în circulaţie este de 100 de km. La sfârşitul anului 2024, trebuie să avem cel puţin 200 de km de autostrăzi şi drum expres daţi în circulaţie”, a spus el.

La Revoluție, România avea 113,5 km de autostradă.

Kilometri de autostradă funcționali în România, în perioada 1989 – 2019:

  • 1989: 113 km
  • 2004: 210 km
  • 2007: 262 km
  • 2009: 305 km
  • 2010: 332 km
  • 2011: 389 km
  • 2012: 528 km
  • 2013: 636 km
  • 2014: 664 km
  • 2015: 711 km
  • 2016: 733 km
  • 2017: 748 km
  • 2018: 807 km
  • 2019: 866 km
  • 2020: 920 km
  • 2021: 931 km
  • 2022: 991 km

La sfârșitul anului 2022, lungimea drumurilor publice din România totaliza 86.336 km, din care 17.582 km (20,4%) drumuri naţionale, 35.132 km (40,7%) drumuri judeţene și 33.622 km (38,9%) drumuri comunale.

Din punctul de vedere al tipului de acoperământ, structura reţelei de drumuri publice înregistra: 48,2% (41.653 km) drumuri modernizate (în proporţie de 94,1% drumuri modernizate cu îmbrăcăminţi asfaltice de tip greu şi mijlociu), 24,3% (20956 km) drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere și 27,5% (23727 km) drumuri pietruite şi de pământ, potrivit INS – Institutul Național de Statistică.

Foto: Captură video YouTube marin marian