Uniunea Europeană aduce schimbări radicale pentru șoferi: permis digital, perioadă de probă mai strictă pentru tinerii șoferi și reguli mai clare pentru sancțiuni. Noile măsuri promit drumuri mai sigure, dar și mai multă libertate pentru cei care conduc, chiar de la 17 ani, sub supraveghere.
Parlamentarii europeni au aprobat revizuirea regulilor privind permisele de conducere din UE, introducând prevederi referitoare la șoferii începători, permisul digital și suspendarea permisului de conducere.
Marți, Parlamentul European a confirmat actualizarea regulilor UE privind permisele de conducere, care vizează creșterea siguranței rutiere și reducerea accidentelor, având în vedere că aproape 20.000 de persoane își pierd viața anual pe drumurile din UE.
Noi cerințe de instruire
Pentru a obține permisul, examenul de conducere va trebui să includă acum cunoștințe despre riscurile unghiurilor moarte, sistemele de asistență pentru șofer, deschiderea sigură a ușilor și riscurile de distragere a atenției cauzate de telefon.
Ca urmare a solicitărilor parlamentarilor europeni, noile cerințe de instruire și examinare vor pune un accent mai mare pe conștientizarea riscurilor legate de pietoni, copii, bicicliști și alți participanți vulnerabili la trafic.
Valabilitate și controale medicale
Permisele de conducere pentru motociclete și autoturisme ar trebui să fie valabile 15 ani, cu posibilitatea ca statele membre să reducă perioada de valabilitate la 10 ani dacă permisul este folosit și ca document de identitate național. Permisele pentru camioane și autobuze vor fi valabile cinci ani.
Țările UE pot reduce perioada de valabilitate pentru șoferii de 65 de ani și peste, pentru a-i supune unor controale medicale mai frecvente sau cursuri de reîmprospătare.
Înainte de a obține primul permis sau la reînnoire, șoferul trebuie să treacă un control medical, incluzând teste de vedere și evaluarea stării cardiovasculare. Țările UE pot opta să înlocuiască controlul medical pentru șoferii de autoturisme sau motociclete cu formulare de autoevaluare sau alte sisteme de evaluare stabilite la nivel național.
Șoferi începători și șoferi acompaniați
Pentru prima dată, regulile UE vor stabili o perioadă de probă pentru șoferii neexperimentați de cel puțin doi ani. Acești șoferi vor fi supuși unor reguli și sancțiuni mai stricte pentru conducerea sub influența alcoolului și nefolosirea centurilor de siguranță sau a sistemelor de reținere pentru copii.
În plus, tinerii de 17 ani vor putea obține permis pentru conducerea unui autoturism (categoria B), dar vor trebui să conducă însoțiți de un șofer experimentat până la împlinirea vârstei de 18 ani.
Pentru a reduce lipsa șoferilor profesioniști, noile reguli vor permite tinerilor de 18 ani să obțină permis pentru camioane (categoria C) și celor de 21 de ani pentru autobuze (categoria D), cu condiția să dețină un certificat de competență profesională. În caz contrar, o persoană va trebui să aibă 21, respectiv 24 de ani pentru a conduce aceste vehicule.
Permis de conducere digital
Conform noilor reguli, permisul de conducere digital, accesibil pe telefonul mobil, este destinat să devină treptat formatul principal al permisului în UE.
Cu toate acestea, parlamentarii europeni au asigurat dreptul șoferilor de a solicita un permis fizic, care trebuie eliberat fără întârziere nejustificată și, în general, în termen de trei săptămâni.
Suspendarea permisului
Pentru a reduce conducerea iresponsabilă în străinătate, retragerea, suspendarea sau restricționarea permisului de conducere va fi transmisă țării UE emitente, pentru a asigura aplicarea transfrontalieră a sancțiunilor.
Autoritățile naționale vor trebui să se informeze reciproc, fără întârziere nejustificată, cu privire la deciziile privind suspendarea permisului pentru cele mai grave infracțiuni rutiere – inclusiv conducere sub influența alcoolului sau a drogurilor, implicarea într-un accident mortal sau depășirea excesivă a vitezei (de exemplu, cu 50 km/h peste limita legală).
Jutta Paulus (Verzi, DE), raportor PE pentru permisele de conducere, a declarat: „Până în 2030, noua Directivă Europeană privind Permisele de Conducere va introduce permisul digital, oferind cetățenilor libertatea de a alege între aplicație și card fizic. Educația rutieră va include mai multe elemente pentru siguranța pietonilor și bicicliștilor. Voluntarii, precum pompierii și salvatorii, vor putea conduce mai ușor vehicule de urgență, iar noile reguli privind instruirea și recunoașterea calificărilor vor face profesiile din transport mai atractive și accesibile. Cetățenii din întreaga Europă vor beneficia direct de aceste îmbunătățiri concrete.”
Matteo Ricci (S&D, IT), raportor PE pentru suspendarea permisului, a subliniat: „Astăzi facem un pas important pentru creșterea siguranței rutiere. Prin introducerea unor criterii mai clare și mai rapide pentru suspendarea permisului în cazurile de încălcări grave, se protejează nu doar șoferii responsabili, ci întreaga comunitate. Un sistem mai puternic și mai eficient de monitorizare și aplicare va ajuta la prevenirea accidentelor și la salvarea de vieți.”
Noile reguli vor intra în vigoare în a 20-a zi după publicarea lor în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Țările UE vor avea trei ani pentru a transpune aceste prevederi în legislația națională și un an suplimentar pentru a se pregăti pentru implementare.
Regulile revizuite privind permisele de conducere fac parte din pachetul pentru siguranța rutieră prezentat de Comisie în martie 2023, care urmărește să îmbunătățească siguranța tuturor participanților la trafic și să se apropie cât mai mult de obiectivul de zero victime în transportul rutier din UE până în 2050 („Vision Zero”).
Foto: Designed by Freepik www.freepik.com


