Premierul Marcel Ciolacu a anunţat, la începutul ședinței de joi, validarea ajutorului de stat pentru compania de transport aerian TAROM, fiind vorba de aproape 100 de milioane de euro, aprobați recent de Comisia Europeană.
”Validăm azi ajutorul de stat pentru compania TAROM, de aproape 100 de milioane de euro. Avem deja acordul Comisiei Europene, există acum toate condițiile ca TAROM să ia acum măsurile necesare pentru a deveni la fel de eficientă precum competitorii săi”, a declarat premierul.
Conform Hotărârii de Guvern, în scopul atingerii țintelor de performanță stabilite pentru Societatea „Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM” – S.A., denumită încontinuare Compania TAROM, în planul de restructurare 2021 – 2026 care a stat la baza emiterii Deciziei Comisiei Europene nr. C(2024) 2968 final /29.04.2024, se aprobă acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare Companiei TAROM, în cuantum de până la 471,047 milioane de lei (94,67 milioane euro), constituit după cum urmează:
a) până la suma de 226,825 milioane de lei (45,59 milioane euro), sub formă de alocație de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, la capitolul 84.01 „Transporturi”, titlul 72 „Active financiare”, alineatul 72.01.01 „Participare la capitalul social al societăților comerciale“, pentru majorarea
capitalului social al Companiei TAROM, în limita sumelor alocate cu această destinație în bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii;
b) suma de 244.222 mii lei (49,08 milioane euro), compusă din:
– suma de 175.952 mii lei, reprezentând împrumutul acordat ca ajutor de stat individual pentru salvare conform Convenției de împrumut nr. 602370/14606/2731/2020, încheiată între Ministerul Finanțelor, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM – S.A., în temeiul dispozițiilor art. 7 alin. (4) din Ordonanța de urgență Guvernului nr. 12/2020;
– suma de 68.270 mii lei, reprezentând dobânzile aferente împrumutului acordat ca ajutor de stat individual pentru salvare, calculate la data emiterii Deciziei Comisiei Europene nr. C(2024) 2968 final /29.04.2024 și care, în baza acesteia, sunt parte a ajutorului de stat individual de restructurare.
Din suma alocată, 12.518 mii lei (2,52 milioane euro) reprezintă majorare de capital social efectuată în anul 2023, iar restul, în valoare de până la 214.307 mii lei (43,07 milioane euro), va fi utilizată de Compania TAROM drept capital de lucru, pentru finanțarea cheltuielilor societății, după cum urmează:
a) pentru plata avansurilor prevăzute pentru anul 2024 în contractul de leasing financiar încheiat cu GY AVIATION LEASE 1724 CO., Limited și pentru care Compania TAROM nu va dispune de resurse de finanțare la data scadenței;
b) pentru plata ratelor scadente în anul 2024 la creditul contractat de la Banca Transilvania și garantat de Ministerul Finanțelor în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 139/2020 și pentru care Compania TAROM nu va dispune de resurse de finanțare la data scadenței;
c) pentru reducerea deficitului de finanțare necesar în anul 2024 pentru plata parțială a datoriilor cu termen scadent depășit.
Furnizorul și administratorul ajutorului de stat individual de restructurare este Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Avizul Comisiei Europene
În aprilie, Comisia Europeană a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, planurile României de a acorda transportatorului aerian național deținut de stat, TAROM, un ajutor de restructurare în valoare de până la 95,3 milioane euro (473,69 milioane lei).
Măsura va permite companiei să își restabilească viabilitatea pe termen lung, reducând în același timp la minimum denaturările concurenței, precizează CE.
“Ajutorul de restructurare acordat de România care a fost aprobat astăzi (luni, n.r.) va contribui la menţinerea conectivităţii regionale a cetăţenilor şi a întreprinderilor din România. În urma investigaţiei noastre aprofundate, am concluzionat că planul de restructurare al TAROM va asigura viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene. Pentru a limita eventualele denaturări ale concurenţei generate de sprijinul public, TAROM îşi va reduce semnificativ numărul de rute şi de aeronave”, a declarat vicepreşedinta Margrethe Vestager.
La 28 mai 2021, România a notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei TAROM. Planul de restructurare stabilește un pachet de măsuri de raționalizare a operațiunilor TAROM, de reînnoire a flotei sale învechite și de reducere a costurilor.
În iulie 2021, Comisia a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de restructurare adoptate de România în favoarea TAROM ar fi în concordanță cu normele UE privind ajutoarele de stat. În cursul investigației aprofundate, România a actualizat planul de restructurare pentru a răspunde preocupărilor exprimate în decizia de inițiere a procedurii.
În prezent, măsurile de restructurare notificate includ următoarele: (i) anularea unei datorii în valoare de aproximativ 49,53 milioane EUR (246,19 milioane RON) corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare, aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânzile aferente; și (ii) o injecție de capital de aproximativ 45,77 milioane EUR (227,50 milioane RON), precizează CE.